søndag 27. august 2017

Mygg

Det er muligens mye å være redd for i naturen, men jeg er rimelig sikker på at mygg ikke er en av dem. Jeg tilbringer en del tid på fjellet og i marka med fiskestang, og ofte når jeg nevner at jeg har vært på tur for venner og kjente får jeg spørsmålet: var det ikke mye mygg?


Jeg vil tro at spørsmålet hvorvidt jeg fikk noe fisk ville være mer på sin plass, men nei, nærværet av mygg er viktigere for de fleste.

Da snakker vi om voksne, relativt intelligente mennesker, som er redd for et insekt. Ganske fascinerende egentlig, at noen nekter seg selv opplevelser i naturen på grunn av mygg.


Men kanskje bedre enn om spørsmålet hadde vært; var det ikke mye jerv? For de kan nok være plagsomme har jeg hørt, men de er ikke flokkdyr så de er kanskje lettere å håndtere en enkelt jerv enn en hel sverm med mygg.



Det er klart man kan jo bli stukket innimellom, men så fremt man ikke er allergisk er det lite å bekymre seg over. Du bør la deg stikke fra tid til annen så myggen lever videre, mygglarvene er viktig føde for ørreten, og den vil vi jo ha.

Ellers er det jo også andre ting å passe seg for i naturen. Harepest, jordslag, ørn og gå seg fast i myra. Naturen er lunefull.

En bonus når du går tur i skog og fjell er dyrelivet. Du kan komme over mange dyr du ikke ser ofte, det er både spennende og eksotisk. At det kan være litt skremmende forstår du når du går tur med barn som ikke er så turvante, de bråker og skravler for å holde det skumle på avstand.


Så at barn kan være litt redde for dyr og det ukjente i naturen er forståelig, at voksne mennesker er redde for insekter er meningsløst.

Jens




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar