tirsdag 31. januar 2017

Tallet idag er null - 0


* 0 *

Først litt voksenopplæring
Og ikke hopp av allerede her da! Du har godt av litt oppfriskning fra barneskolen. Og det blir rå-moro jo lenger ned i teksten du kommer!

I all pedagogikk er det viktig å eksemplifisere. Altså:
0-tallet kom til Europa først på 1100-tallet. Før det kalte våre forfedre og -mødre "tallet" for INNUNGAGAP (vakuum). Altså ingenting. Deretter brukte de romertall til multiplikasjon og divisjon. Så gikk de på 1300-tallet over til arabiske tall som vi bruker i dag.

Været eller ikke været
Hvorfor jeg  begynte å fundere på 0 var et forsøk på å oppsummere vinteren så langt:
Kort rapport for perioden november -16 - januar -17:
  • November: Gjennomsnitt-temperatur: 0
  • Desember:  Gjennomsnitt-temperatur: 0
  • Januar:        Gjennomsnitt-temperatur: 0
       Nedbør i perioden: +/- 0 mm (Ja da, det var litt regn og sludd, men værfolka regner det som 0)

       Antall dager med bruk av snø-skuffe: 0
       Antall dager med problemføre for folk og biler: 0

Selv i 1000m høyde på høyfjellet i Buskerud er det bare holke! (Bildet under). Og temperatur?
Akkurat. 0 grader!





Så hvordan i all verden skulle vi forklart dette været og føret hvis vi ikke hadde innført tallet 0?

Vår takk i dag går derfor til araberne som genialt nok fant opp nullen!












Til slutt litt null-tull:


Logoen til bilmerket Audi består av 4 nuller eller ringer som de selv kaller det. Vittige tunger påstår at det burde være 5 nuller.
Forklaring: Det er 4 nuller i grillen og én bak rattet... (Og ja da, jeg kjører Audi selv).

La oss håpe på et lite temperaturavvik under 0 frem til påske så det litt skiføre da....


Geir
geirh@getmail.no


Kilde: wikipedia

søndag 29. januar 2017

Mat og drikke

Jeg har inntrykk av at matvarebransjen er tøff bransje for tiden. Alt skal være billigst mulig og det betyr mye for butikkjedene å ha den billigste matvarekurven. Og det er forståelig, så lenge fokuset bare er på pris.

 
I disse dager er det mye reklame og styr om nye måter å oppnå best mulig rabatt. Det er Rema 1000 som har laget en app som gir 10 prosent rabatt på en del varer. Uken etter øker Kiwi sin rabatt på frukt og grønt fra 10 til 15 prosent og Coop Extra lanserer sin egen app som gir 11 prosent rabatt og dermed er priskrigen i gang.

Men det er klart, hvis en butikk eller en butikkjede skal gi store rabatter må det jo gå ut over noe. Den siste tiden har vi sett at Rema 1000 har kuttet ut varer fra noen produsenter. Nå tror jeg vel ikke at verden går under om du må kjøpe syltetøy eller øl fra en annen produsent, men jeg liker ikke den utviklingen.


Jeg vil ha større utvalg i butikkene, ikke mindre. Når du står foran en hylle for å plukke en vare, det være seg syltetøy eller leverpostei eller for så vidt hva som helst, vil du jo helst ha muligheten til å velge. Jeg liker ikke at butikken har gjort valget for meg. Det finnes butikker med litt større utvalg, og jeg bor slik til at jeg kan velge en av disse. Men hva med de som bor i litt mer grisgrendte strøk og ikke har noe valg? De må ta til takke med den lokale butikkens utvalg. Det er for tiden mye fokus på god og sunn mat og viktigheten av å spise variert, butikkjedene motarbeider dette ved snevre inn utvalget i sine butikker. De gjør det ikke enkelt for sine kunder.
 

I reklamen for rabattprogrammene sine påstår kjedene at de tenker på kundene, men det har jeg vondt for å tro. Kravene til egen inntjening er knallhard så det er nok det som er fokus. Og det er jo greit, men på ett tidspunkt vil det gå ut over kvaliteten på varene og dette vil kundene lide under.

Selv handler jeg så ofte jeg kan i Sverige, hvor utvalget er mye større og kvaliteten topp.

Jens


onsdag 25. januar 2017

Skjønnheten og udyret

Guilty or not guilty?
 
J & J

 

En dårlig tittel på en krimroman? Hver for seg er personene til venstre topp-oppslag i alle medier i disse dager. Therese Johaug og Eirik Jensen er begge tiltalt for alvorlige brudd på norsk lov.
 
Forhåndsprosederingen er i gang! "Alle" mener de har godt grunnlag for å dømme eller frikjenne den ene eller begge.
 
Personlig mener jeg saken er klar! Personen nederst er selvfølgelig skyldig! Du ser det på det "uskyldige" smilet!  Og blondiner...? Akkurat! Herren øverst med det litt gode og lune smilet  kan umulig ha gjort noe galt i sitt relativt lange liv. Dessuten har han bodd og oppholdt seg på Nesodden i flere år og bare det er god nok grunn til å frifinnes! Her ute har alle hatt en sunn, beskyttet og pedagogisk trygg oppvekst! Ok, noen fartsbøter, enkelte brekk, litt mc-råning og annet småplukk, men i det store og hele snille og gode unger til langt ut i førtiåra. Og små, blondiner fra landsbygda som bare har som mål i livet å gå fort på ski? Og smiler hele tida. Akkurat!
 
 
Amen!
(Ok da... men leppekrem blir ikke lenger hva det var...)
 
 
Geir
 
 


mandag 23. januar 2017

Conch Republic


Vi hører fra tid til annen om rare og morsomme ting som skjer rundt i verden, og ofte er det i USA det skjer. Det er hendelsene de siste månedene et bevis på. Imidlertid er det noen år siden denne hendelsen fant sted.

I 1982 bestemte den amerikanske grensevakten at de skulle gjennomsøke alle biler som kom fra Florida Keys. Grunnen var at de hadde mistanke om at narkotika og illegale innvandrere kom inn i landet denne veien. Ved å sperre den eneste veien til fastlandet skapte dette store problemer for innbyggerne og for turistindustrien.


Etter flere forsøk på å fjerne veisperringen erklærte ordføreren i Key West og bystyret den 23. april 1982 Conch for en uavhengig stat. Innbyggerne i Key West blir ofte kalt «conchs», der av navnet på republikken. De erklærte krig mot USA med gammelt brød og vannkanoner som våpen, men overga seg etter et minutt og søkte om bistandspenger. Veiblokkeringen ble fjernet like etterpå. Republikken eksisterte mindre enn en dag.

Hvert å feires denne pussige hendelsen med en festival som varer en uke, med bred deltagelse av næringslivet og turistkontoret.


I 2017 vil feiringen av løsrivelsen foregå fra 21. til 30. april. Dersom du synes dette virker morsomt og som noe du gjerne vil delta i, se ConchRepublic.com

Conch, eller på norsk konkylie, er skjellet til en stor sjøsnegl. Den finnes blant annet langs kysten av Florida og brukes gjerne som agn, men er også ettertraktet som mat. Den spises rå i salater, i hamburger, supper eller stuinger. Alt kjøttet er spiselig, men det er gjerne det hvite kjøttet som brukes.

 
 
 
En mikronasjon er en enhet som minner om en selvstendig stat, men som normalt bare eksisterer på papiret, på internett eller i noens tanker. Noen av mikronasjonene har klart å etablere seg slik at de opptrer som en nasjon utad, uten å være anerkjent av verdenssamfunnet. Et eksempel på dette er Fristaden Christiania i København. (Wikipedia).

Jens
 

torsdag 19. januar 2017

Valgets kval

I dag hadde jeg planlagt å skrive et foreløpig sammendrag og samtidig en liten forhåndsdom i
Cappelen - Jensen-saken
Her gjelder det jo på mange måter en kamp om liv eller død. I tillegg har herr Jensen vært sambygding av undertegnede.  Altså er jeg derfor litt forutinntatt. Eirik Jensen får derfor ha meg unnskyldt. Jeg regner imidlertid med at han i disse dager er i de beste hender hos advokat Elden.
Men spennende blir det å følge rettsaken frem til sommerferien! Og jeg utelukker ikke at det kommer en kommentar etter dommen i juni.
 


Så derfor blir tema i dag:
Hvilket drivstoff skal jeg velge til min bil?

Altså, hvis jeg skal kjøpe ny bil i dag, skal den ha bensin-, diesel- eller el-drift? Kanskje burde jeg velge hybrid? Eller hva med hydrogen?
Høsten 2012 var jeg i modus for å bytte bil. Jeg hadde da en bensinbil og skulle bytte i....  ja hva da? Det ble diesel fordi "alle" forståseg-påere da hadde sagt: "Selvfølgelig skal du ha en dieselbil!" Det er det reneste og billigste du kan bruke! Og det er også bedre for bilen og du får større effekt for samme pris. Og bensin var jo rene giften! Alle "gutta" kjøpte dieselbil og "gamlisene" bensin. Elektrisk var da Think som så ut som en gammel, vrengt Pionerjolle.

Jeg skal ikke prosedere for alle valgmulighetene, men forsøke å vise at allerede i 2012 begynte valget å bli vanskelig og takket være utydelige og vinglete politikere ble de neste årene svært frustrerende og hvert år ble det, uavhengig av politisk retning, hestehandel hvor blant annet bensin- og dieselprisen ble salderingspost i budsjettet.
Geografisk tilhørighet ser i dag (dessverre) ut til å bli en viktig faktor for valg av drivstoff. Hvis du bor eller jobber i Oslo, Bergen, Stavanger eller Trondheim må du i dag velge bensin på grunn av et eventuelt dieselforbud. Utenfor er valget større med bensin eller diesel. Og så kan du selvfølgelig vurdere elektrisk eller hybrid. Men vær obs med hybrid (altså kombi bensin/batteri). Batteri-kapasiteten er (i dag) ikke særlig stor og i tillegg får du 100 kg med batterier og mindre plass i bagasjerommet. Husk det!

I dag velger jeg bensin. Om 2-3 år håper jeg at vi alle har mulighet til å velge hydrogen. Det er garantert fremtidens drivstoff.

 
 
Kjøp aksjer i NEL - Norsk Elektrolyse nå! Fremtidens drivstoff! Plutselig kan du tanke
fra pumpen over! Nemlig Hydrogen.


Geir
geirh@getmail.no