torsdag 19. januar 2017

Valgets kval

I dag hadde jeg planlagt å skrive et foreløpig sammendrag og samtidig en liten forhåndsdom i
Cappelen - Jensen-saken
Her gjelder det jo på mange måter en kamp om liv eller død. I tillegg har herr Jensen vært sambygding av undertegnede.  Altså er jeg derfor litt forutinntatt. Eirik Jensen får derfor ha meg unnskyldt. Jeg regner imidlertid med at han i disse dager er i de beste hender hos advokat Elden.
Men spennende blir det å følge rettsaken frem til sommerferien! Og jeg utelukker ikke at det kommer en kommentar etter dommen i juni.
 


Så derfor blir tema i dag:
Hvilket drivstoff skal jeg velge til min bil?

Altså, hvis jeg skal kjøpe ny bil i dag, skal den ha bensin-, diesel- eller el-drift? Kanskje burde jeg velge hybrid? Eller hva med hydrogen?
Høsten 2012 var jeg i modus for å bytte bil. Jeg hadde da en bensinbil og skulle bytte i....  ja hva da? Det ble diesel fordi "alle" forståseg-påere da hadde sagt: "Selvfølgelig skal du ha en dieselbil!" Det er det reneste og billigste du kan bruke! Og det er også bedre for bilen og du får større effekt for samme pris. Og bensin var jo rene giften! Alle "gutta" kjøpte dieselbil og "gamlisene" bensin. Elektrisk var da Think som så ut som en gammel, vrengt Pionerjolle.

Jeg skal ikke prosedere for alle valgmulighetene, men forsøke å vise at allerede i 2012 begynte valget å bli vanskelig og takket være utydelige og vinglete politikere ble de neste årene svært frustrerende og hvert år ble det, uavhengig av politisk retning, hestehandel hvor blant annet bensin- og dieselprisen ble salderingspost i budsjettet.
Geografisk tilhørighet ser i dag (dessverre) ut til å bli en viktig faktor for valg av drivstoff. Hvis du bor eller jobber i Oslo, Bergen, Stavanger eller Trondheim må du i dag velge bensin på grunn av et eventuelt dieselforbud. Utenfor er valget større med bensin eller diesel. Og så kan du selvfølgelig vurdere elektrisk eller hybrid. Men vær obs med hybrid (altså kombi bensin/batteri). Batteri-kapasiteten er (i dag) ikke særlig stor og i tillegg får du 100 kg med batterier og mindre plass i bagasjerommet. Husk det!

I dag velger jeg bensin. Om 2-3 år håper jeg at vi alle har mulighet til å velge hydrogen. Det er garantert fremtidens drivstoff.

 
 
Kjøp aksjer i NEL - Norsk Elektrolyse nå! Fremtidens drivstoff! Plutselig kan du tanke
fra pumpen over! Nemlig Hydrogen.


Geir
geirh@getmail.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar