mandag 16. januar 2017

Flyalarm!

Den andre onsdagen i januar og i juni, klokken 12.00 testes det som populært kalles flyalarmen. Jeg husker flyalarmen godt fra barndommen, og av mine foreldre som hadde opplevd krigen, lærte jeg at det var alvor forbundet med den intense lyden.


Flyalarm er et varsel om at fiendtlige bombefly er på vei. Det er et høyt signal som i prinsippet skal være mulig å høre for alle, uansett hvor du oppholder deg.

Signalene er som følger:
Viktig melding – lytt på radio. Tre signalserier med ett minutts opphold mellom seriene.
Flyalarm. Korte støt i cirka ett minutt. Det betyr fare for angrep - søk dekning.
Faren over. Et støt i cirka ett halvt minutt.



Sivilforsvarets varslingsanlegg er et nettverk av såkalte tyfoner som er satt opp på sentrale steder i byer og tettsteder, i høye master eller viktige bygninger.






Jeg hørte testen sist onsdag og litt av den samme følelsen kom tilbake. Men jeg husker ikke sist jeg hørte den egentlig. Jeg tror sikkert at flyalarmen er like viktig og aktuell i dag som tidligere, men bryr vi oss om den på samme måte som før, og hører vi den egentlig?

Jeg tror det er flere årsaker til at vi ikke er så opptatt av flyalarmen i dag som tidligere. Vi har det bra, det er lite uroligheter i vår del av verden, og vi har det for travelt. Jeg har snakket med flere som ikke hørte alarmen sist onsdag og det er litt skremmende. Er det for mye trafikkstøy og er vi for opptatt av alle pipelydene som omgir oss? Kanskje sivilforsvarets tyfoner ikke er kraftige nok til å nå frem til alle i vårt moderne samfunn.
 
 
Misforstå meg rett, jeg ønsker ikke høre varsler om fiendtlige fly på vei, men jeg synes det gir en viss trygghet å vite at jeg blir varslet dersom så galt skulle skje. Det er også satt spørsmålstegn ved hvordan signalet viktig melding – lytt til radio vil bli påvirket av overgangen til DAB+ radio i vårt langstrakte land, uten at noen har gitt et betryggende svar på dette.

Jeg ønsker ikke å fremstå som pessimistisk, men jeg tror vi bør få økt fokus på flyalarmen, for jeg tror ikke vi kan stole på nettet og mobiltelefoner i en krisesituasjon.

Jens


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar