I
disse dager er det mye reklame og styr om nye måter å oppnå best
mulig rabatt. Det er Rema 1000 som har laget en app som gir 10
prosent rabatt på en del varer. Uken etter øker Kiwi sin rabatt på
frukt og grønt fra 10 til 15 prosent og Coop Extra lanserer sin egen
app som gir 11 prosent rabatt og dermed er priskrigen i gang.
Men
det er klart, hvis en butikk eller en butikkjede skal gi store
rabatter må det jo gå ut over noe. Den siste tiden har vi sett at
Rema 1000 har kuttet ut varer fra noen produsenter. Nå tror jeg vel
ikke at verden går under om du må kjøpe syltetøy eller øl fra en
annen produsent, men jeg liker ikke den utviklingen.
Jeg vil ha større utvalg i butikkene, ikke mindre. Når du står foran en hylle for å plukke en vare, det være seg syltetøy eller leverpostei eller for så vidt hva som helst, vil du jo helst ha muligheten til å velge. Jeg liker ikke at butikken har gjort valget for meg. Det finnes butikker med litt større utvalg, og jeg bor slik til at jeg kan velge en av disse. Men hva med de som bor i litt mer grisgrendte strøk og ikke har noe valg? De må ta til takke med den lokale butikkens utvalg. Det er for tiden mye fokus på god og sunn mat og viktigheten av å spise variert, butikkjedene motarbeider dette ved snevre inn utvalget i sine butikker. De gjør det ikke enkelt for sine kunder.
I reklamen for rabattprogrammene sine påstår kjedene at de tenker på kundene, men det har jeg vondt for å tro. Kravene til egen inntjening er knallhard så det er nok det som er fokus. Og det er jo greit, men på ett tidspunkt vil det gå ut over kvaliteten på varene og dette vil kundene lide under.
Selv handler jeg så ofte jeg kan i Sverige, hvor utvalget er mye større og kvaliteten topp.
Jens
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar