søndag 29. januar 2017

Mat og drikke

Jeg har inntrykk av at matvarebransjen er tøff bransje for tiden. Alt skal være billigst mulig og det betyr mye for butikkjedene å ha den billigste matvarekurven. Og det er forståelig, så lenge fokuset bare er på pris.

 
I disse dager er det mye reklame og styr om nye måter å oppnå best mulig rabatt. Det er Rema 1000 som har laget en app som gir 10 prosent rabatt på en del varer. Uken etter øker Kiwi sin rabatt på frukt og grønt fra 10 til 15 prosent og Coop Extra lanserer sin egen app som gir 11 prosent rabatt og dermed er priskrigen i gang.

Men det er klart, hvis en butikk eller en butikkjede skal gi store rabatter må det jo gå ut over noe. Den siste tiden har vi sett at Rema 1000 har kuttet ut varer fra noen produsenter. Nå tror jeg vel ikke at verden går under om du må kjøpe syltetøy eller øl fra en annen produsent, men jeg liker ikke den utviklingen.


Jeg vil ha større utvalg i butikkene, ikke mindre. Når du står foran en hylle for å plukke en vare, det være seg syltetøy eller leverpostei eller for så vidt hva som helst, vil du jo helst ha muligheten til å velge. Jeg liker ikke at butikken har gjort valget for meg. Det finnes butikker med litt større utvalg, og jeg bor slik til at jeg kan velge en av disse. Men hva med de som bor i litt mer grisgrendte strøk og ikke har noe valg? De må ta til takke med den lokale butikkens utvalg. Det er for tiden mye fokus på god og sunn mat og viktigheten av å spise variert, butikkjedene motarbeider dette ved snevre inn utvalget i sine butikker. De gjør det ikke enkelt for sine kunder.
 

I reklamen for rabattprogrammene sine påstår kjedene at de tenker på kundene, men det har jeg vondt for å tro. Kravene til egen inntjening er knallhard så det er nok det som er fokus. Og det er jo greit, men på ett tidspunkt vil det gå ut over kvaliteten på varene og dette vil kundene lide under.

Selv handler jeg så ofte jeg kan i Sverige, hvor utvalget er mye større og kvaliteten topp.

Jens


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar