lørdag 16. februar 2019

Om bøker

Jeg har alltid likt å lese. Som ung leste jeg alt jeg kom over og likte å leve meg inn i gode skildringer av mennesker og miljøer. Det er klart at i og med at jeg slukte det meste rått, var det ikke alt som var like bra. Men jeg kom gjennom mange klassikere i ung alder.

Jeg leser fortsatt mye, men er selvsagt mer selektiv nå. Man skulle tro at utvalget er større i dag enn da jeg begynte å lese, men sånn er det ikke. I dag er nemlig alle bøkene like. Vel, de fleste fagpersoner vil selvsagt si at så ikke er tilfelle, men det er det inntrykket jeg har.


Hvis du går inn i en bokhandel for å finne en bok, er dette ofte vanskelig. Bøkene ligger spredt utover store bord sentralt i butikken og det ser veldig lovende ut. Så går du videre inn i butikken og ser flere bøker, det er bare det at det gjør du ikke, det er de samme bøkene! Er det noen som sitter å bestemmer hva vi skal lese? På samme måte som i radioen hvor de spiller de samme låtene flere ganger i timen (det virker sånn). Og ser du nærmere etter vil du se at bøkene ofte er skrevet av samme kvinnelige forfatter og har bilde av en ung kvinne i sommerkjole på omslaget. Jeg skjønner at dette er jentebøker, men hvor er guttebøkene?

Fra tid til annen liker jeg også å lese kriminalromaner, og ikke bare i påsken. Det er mange populære norske og svenske krimforfattere og jeg har lest mange av dem. De er like alle sammen! Det vil si, de er vel ikke det, men jeg har inntrykk av at hvis en forfatter har suksess med en bok er gjerne den neste veldig lik. Disse ligger også ved siden av hverandre på bord i bokhandelen.

Er det bokhandlene eller forlagene som har skyld i dette? Jeg skjønner at begge har krav til omsetning, men at det fører til dårlig utvalg og går ut over oss som liker en god bok, er synd.

Jeg har kjøpt meg lesebrett. Ikke for å unngå bokhandlene, jeg synes fortsatt det er hyggelig å kikke på bøker, og jeg har jobbet mange år med bokproduksjon. Men jeg tenkte at det ville være enklere å finne gode bøker når jeg kan bestille fra PC-en, og det er det. Det er stort sett de samme bøkene som tilbys som E-bøker, men det er lettere å styre klar av de som ser ut som kiosklitteratur. Et lesebrett er dessuten bedre å lese på senga og lettere å ta med på tur.

Jens




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar