torsdag 20. juni 2019

Hvilken tid er best?

Jeg var i et hyggelig middagsselskap sist søndag og samtalen kom inn på hvilken tid som er den beste. Hvilken tid på døgnet, i uken, året og til og med i livet. Et stort og omfattende tema på en fin ettermiddag.

På tross av god mat og trivelig selskap ble søndag ettermiddag nevnt som et litt stusselig tidspunkt. Begrunnelsen var tanken på mandag morgen som nærmet seg. Og det er jo alltid noe å ta med i vurderingen.


I det hele tatt er tidlig på morgenen et vanskelig tidspunkt for mange. Selv synes jeg det er fint å komme tidlig opp for å møte dagen, men jeg har nok ikke alltid hatt den oppfatningen.

Fredag ettermiddag rett før arbeid og skole tar helg, ble dratt frem som den beste tiden i uken av flere. Det er ikke overraskende, etter en hard uke er det alltid bra med et par dager fri.

Tidspunktet på året er det også delte meninger om. Våren, når alt spirer og gror har mange tilhengere, og det er vanskelig å være uenig i dette. Men det er jo mange som plages med allergier på denne tiden og de vil vel heller ha en kjøligere årstid med ren luft.


Sommeren har selvsagt mange tilhengere, med varme dager med bading og milde kvelder med hvitvin på terrassen. Men om sommeren er det jo insekter, og det plager mange. Jeg har allergier og nekter å la meg plage av insekter så jeg liker både vår og sommer, men også høsten. Alle årstider hvor det er mulig å fiske, passer meg. Og så er det jo disse perverse skiløperne da, som mener vinteren er den best årstiden.

Å velge den beste tiden i livet er vanskeligere og krever litt erfaringsgrunnlag. Selv ser jeg med glede tilbake på lørdag eftermiddager i barndommen hvor jeg gikk å ventet på barnetimen med hørespill, godteri og en liten Solo. Det var en lykkelig tid.

Jens

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar