lørdag 12. oktober 2019

Blanda drops

En vovet roman


Idag håper jeg det er litt for enhver smak. Først en liten quiz.  Boken du ser bilde av over er en artig, liten humor-bok (tror jeg..). Tittelen (og innholdet) hadde idag vært en smule over kanten og ikke helt oppdatert mht likestilling. Spørsmålet er: Når ble boken utgitt? (Selvfølgelig kan du google det eller se nederst på siden, men vær litt gæær'n nå da og tipp først.



Så over to personer  (typer..?) jeg i svært mange år har beundret og gitt meg mange gode lese- og 'tegneopplevelser'. Charlie Brown eller Baltus på norsk. Og vår norske yacht-designer Espen Øino. Uten sammenligning for øvrig...

Baltus og tegneseriestripen Peanuts ble 'født' allerede i 1950.
Charles M Chultz har bestemt at tegneserien går sammen med han i graven. Ingen får skrive eller tegne videre på hans striper.. særdeles synd!

Good  greaf,,


Så over til det våte element.





Espen Øino

Norsk båt- (yacht-) designer. Nå bosatt i Monaco og har bygget opp en stor bedrift på design og utvikling av store yachter fra 50 fot og oppover... (bildet).
Undertegnede hadde en stor drøm som 14-15 åring; Å bli båt-designer. Jeg tegnet båter i alle størrelser og fasonger inkludert innredninger. Men markedet for båt-designere i Norge da (og nå..) var svært magert. Jeg skulle selvfølgelig flyttet til Middelhavets bredder. Desto større er beundringen for det Espen Ø har fått til!





Båten eller kanskje heller skipet over er designet og bygd for Kjell Ingen Røkke og skal brukes til forskning på havet (over og under vann).

Svar på quizen over: Boken ble utgitt i 1960


Geir
geirh@getmail.no




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar