onsdag 20. november 2019

Kjært navn har mange barn eller hvordan det var

Dumpap







Hvordan har denne kjære, lubne krabaten fra fuglebrettet fått navnet sitt da?

Som oss andre på to ben, men uten vinger, er det hunnen som har de sterkeste fargene.....Å ikke det ? Neida! I faunaen er er det motsatt! Altså har herren (rødt bryst) fått utdelt den sterkeste fargeprakten.

Så var det navnet. 
Da jeg var svært ung trodde jeg dumpapen  var dummere enn de andre fuglene. Min morfar får ta skylden for at han lurte meg (eller ikke visste bedre...). Navnet kommer fra tysk; fjærdrakten ligner på de geistlige drakt. Nederlandsk dompape. Altså som tilsvarende domkirke og domprost.

Dumpapen (Latin: Pyrrhula pyrrhula) er julefuglen foran noen. Bare se på den gamle julepynten fra bestemor. Det er garantert minst én fugl i julepyntekassen. Bildet under vise en gammel altertavle med dumpap.






Sånn! Nå har du lært litt i dag også! Tips: Når julekvelden begynner å bli litt treg, kan du (helt tilfeldig i en bisetning..) si; For øvrig er jo den andre fuglen du har pynter treet med en bokfink*. Å nei det har visstnok (egentlig) ingenting med bøker å gjøre, men  osv. Da har du iallfall imponert de i familien med over middels alder og visdom.

Solsikkefrø er livretten! Legg det ut på fuglebrettet!

*Bokfink Ordet kommer fra. tysk 'buch' altså bok/boka. Hvor logikken er her med den lille bevingede er for meg uklart... Men er det noen lærde der ute som kan forklare litt mer om bokfinken. blir jeg glad!


Geir
geirh@getmail.no


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar