tirsdag 5. november 2019

Null er tull!





Matematikere diskuterer kontinuerlig hvorvidt 0 er et tall. Jeg skal ikke la meg lure til å gå inn i den diskusjonen. Da taper jeg garantert. Men jeg må innrømme at når jeg så tallet

10.054.000.000.000 

begynte jeg umiddelbart å telle antall nuller. Det er jo et herlig tall og det beste er at det er gode, norske kroner! Og pengene er våre! Du og jeg og resten av den norske befolkning!

Det betyr jo at ved litt fin-regning  har du og jeg og alle dere andre 2 mill hver. Er jo ikke så gæernt det! Vi får jo ikke utbetalt alt på en gang selvfølgelig og som Storting og Regjering sier (her er visst alle på Tinget hjertens enige!) så må vi gjemme penga til dårligere tider.

MEN.. Dette er det norske Oljefondet.  Og vi har selvfølgelig ikke lagt alle pengene på kistebunnen.
Vi har en gjeng med gode finansfolk som kun jobber med pengeplassering verden rundt.
Dette har jeg overhodet ikke greie på, men skjønner at vi ikke bare setter alle penga i banken og håper på det beste. Derfor investerer vi "world wide".
En relativt klok mann (nei,, ikke navn.) sa imidlertid at hvis vi hadde delt ut 2 mill. norske kroner til hver nordmann og -kvinne hadde Norge gått konkurs! På grunn av kollaps i det økonomiske system og hver enkelt av oss hadde sannsynligvis (i beste fall..) tatt en 3 måneders ferie. Og hvem skulle da passet på oss og hvor skulle vi få ferskt brød?

Moralen er derfor: Vi skal være glade for at Det Kongelig Norske Storting og Regjering tar vare på oss og pengene våre!

Men det jo lov å drømme litt da...


Geir
geirh@getmail.no






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar