søndag 31. januar 2021

Alt var bedre før!

 Vel....En sannhet med ganske mange modifikasjoner.  Heldigvis har vår hjerne den egenskapen at den etter hvert sletter de mørke og sårbare deler av vår hukommelse.

Min nå avdøde mor hadde en enestående ordenssans og ryddeiver, noe ikke undertegnede kan skryte på seg å ha arvet. Snarere tvert imot er jeg vel (i selverkjennelse) et rotehue!

Etter hennes død hadde jeg ansvaret med å få oversikt over innbo og 'løsøre'. Og jeg trodde jo at det kom til å bli en kjempejobb bare å sortere og gjøre en kjapp 'bruk og kast'. Men alt var dokumentert, katalogisert og sortert etter alle kunstens regler. Svært overraskende for meg ganske enkelt fordi jeg overhodet ikke har arvet hennes ordenssans.

Blant annet kom jeg over diverse kasser med gamle ukeblader, blant annet 10-15 årganger med 

Allers Familie Journal. 

De var sortert etter utgave og årstall og sirlig pakket inn. Og var (bortsett fra litt blasse farger) som om de nylig var kommet fra trykkeriet.






De 2 forsidene over er fra årgangen 1951. Det var året undertegnede ble født. Nei! Det har ingen sammenheng med forsidens illustrasjon! Hvorfor det var populært å bruke aper i illustrasjoner vet jeg ikke. Muligens var apen det mest humoristiske de fant på.


50-åras 'kjendiser' så jo litt annerledes ut da. (Clark Gable til venstre). Den smukke damen på bildet under skal visstnok illustrere *Sjefens datter (*En novelle inne i bladet).

Nei! Jeg verken skal eller vil fortelle dere om verden har gått videre frem til vårt århundre og dermed blitt hakket bedre. Det får de 'lærde' ta seg av!.



Men... vi burde kanskje stoppe opp litt, plante begge bena på bakken og tenke litt på om vi kanskje skulle 'justere' litt på farten og kjenne litt etter om vi er 'på rett spor'.  

Men ikke stå for lenge for som du vet; 'Den som har begge beina på bakken, står stille...'

Geir

Geirh@getmail.no



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar