Nå er
det tid for salg og tilbud. Vi har nettopp vært gjennom kjøpepress og
oppskrudde priser i forbindelse med julen og nå tilbys de samme varene til
sterkt reduserte priser. Og jeg har en følelse av at det varene koster nå i
januar er den riktige prisen. Men det må vel være på denne måten og det er jo
moro med sesonger og salg og tilbud.
Under et
besøk i en av de største og fineste dagligvarebutikkene i mitt nedslagsfelt
oppdaget jeg noe nytt. Med ujevne mellomrom i vareutvalget sto det små skilt
med teksten ”bestselger”. Hvilken relevans har dette for en som kommer innom i
all hast for å raske med seg noen ingredienser til middag? Å, den pølsa må jeg
ha for den er det mange som kjøper? Ser vi for oss god stemning ved
middagsbordet når mor eller far stolt kan si at nå spiser vi bestselger middag,
dere! High five! Om morgenen settes det frem bestselger knekkebrød på
frokostbordet, hvilken lykke! Jeg tror ikke det, min erfaring er at når det
selges mye av noe er det ikke alltid et kvalitetstegn.
Det er
ganske fasinerende å se reklamebransjens tro på dialekters evne til å selge
landbruksprodukter. Kjøper vi mer fårekjøtt når vi ser en troverdig bonde på
TV, med dialekt fra vestlandet som snakker varmt om sauer og beiteforhold? Har
vi mer tiltro til syltetøy eller melk når det blir markedsført av koselige
gårdbrukere fra de brede bygder med tilhørende dialekt?
Det er
mulig vi er så lette å manipulere.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar