søndag 10. mai 2015

Allergi, russ etc.


Våren er en fin tid, men den har jo helt klart sine utfordringer også. Mange av oss går rundt med røde øyne og rennende neser. Det er klart at det kan være plagsomt. Selv er jeg ikke så veldig plaget og jeg synes at litt snørr og tårer en kort periode er mye bedre enn snø og slaps. Men mange har det mye verre enn meg. Naturen går sin gang og vi må bare ty til mer eller mindre virksomme medisiner for å komme oss gjennom det.

Hva med de tingene som vi kan styre? Hvor langt skal vi strekke oss hver gang en roper ut om allergi? Tidligere var bråtebrenning et sikkert vårtegn, Vi tente på det tørre gresset fra fjoråret, god lukt spredte seg og asken ga god næring for de nye  spirene. Nå er det forbudt å brenne bråte fordi det kan være en allergiker i nabolaget. Det er snakk om å forby dieselbiler i byer for noen kan plages av utslippene. Jeg vet ikke hvor mange allergikere og astmatikere det er, men jeg tror ikke de er i flertall. Det er vel dyktige forbund og interesseorganisasjoner som står bak.

Noe annet som hører våren til er russen. Disse forvirrede ungdommene i fargeglade klær som gjør krav på oppmerksomhet med sin støyete musikk. Et hyggelig innslag som helt klart hører våren til. Noen må selvfølgelig klage over dette, men hva er problemet? Etter to uker er det over og de kan gå tilbake til sitt beskyttede liv uten å måtte ta stilling til ungdom og livsglede. Vel, nå skal det sies at jeg ikke bor i nærheten av noen av russens festplasser og er i liten grad plaget av nattebråk. 
 
 
Nå kommer snart 17. mai, også kjent som årets kjedeligste dag for voksne. Is og pølser og dårlig musikk, skrikende unger og trange bunader kan ikke bli bra. Med det er nasjonaldagen vår og den skal vi selvfølgelig feire på den måten vi liker best. Ha det hyggelig!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar