tirsdag 14. juli 2015

Nye ord

Det populært å lage nye ord. Finne på og sette sammen ord som blir brukt om en situasjon som oppstår eller forklare en hendelse. Dette gjør at at istedenfor å bruke tid på å forklare noe kan man bare bruke dette ordet som sier alt. Ordene må brukes og godkjennes før de går inn i språket vårt. Noen nye ord varer bare en kort stund før de er uaktuelle.
Eksempler på nyord som vi bruker i større eller mindre grad er ”askefast”, ”ståhjuling”,  ”fremmedkriger” ”naving” og ”selfie”. Dette er bra ord som funker i daglig bruk.
Jeg har et forslag til nyord jeg gjerne vil ha i daglig bruk. Jeg påstår ikke at jeg har funnet på det, men jeg har ikke sett det lansert som nyord. Ordet jeg tenker på er snakkefast.
Dette ordet betegner en situasjon de fleste av oss kjenner igjen. Jeg skal forklare. Se for deg at du er i butikken, går rundt å handler og passer dine egne saker. Plutselig møter du et menneske du helst ikke vil prate med for du vet hvordan det går. Du blir dratt inn i en intens samtale om ingenting. Disse menneskene vil helst prate om seg og sitt og det er sjelden særlig interessant for andre enn dem selv. Du prøver å komme videre, men det er ikke mulig. Du står fast, altså ”snakkefast”. Vi har også telefonvarianten. Du får en telefon mens du er opptatt, men uansett hvor mange ganger du sier at du ikke kan prate fortsetter mennesket i andre enden å fremføre sitt. For det er selvsagt viktigere enn det du foretar deg. Dette er kanskje ikke noe stort problem i global målestokk, men kan være plagsomt der og da. Jeg er sikker på at dere har opplevd dette, la oss bruke dette ordet og få det inn i dagligtalen!

Blomsten har det velklingende navn
Hydrangea, også kjent som Hortensia.
Pen blomst som står utenfor mitt 
soveromsvindu og ikke har noe med teksten å gjøre.

Jens 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar