torsdag 16. juli 2015

Sykt bra vær i sommer?


Dere under 35 vil vel umiddelbart begynne å diskutere årets sommervær så langt. Men forhåpentligvis vil noen som har levd litt lenger reagere som meg på bruken av ordet syk(t).
For meg er ordet syk kun blitt brukt som betegnelse på en medisinsk tilstand og som avviker fra begrepet "Frisk".
Nå blir ordet brukt til å forsterke alle både positive og negative beskrivelser og tilstander av mennesker, aktiviteter, begivenheter, personlige gjøremål osv..
Til og med profesjonelle aktører som reklamebyråer bruker ordet. De siste ukene har Elkjøp brukt "sykt lave priser"! Hallo! Hvor er tekstforfatternes vær varsomplakat og selvjustis?

Jeg kommer med en bønn:

Kan vi ikke blåse liv i ordet VELDIG ? Det burde være forsterkende nok og jeg tillater meg å si at dere som bruker "syk" ved alle anledninger har elendige norskkunnskaper og et særdeles dårlig ordforråd.

Til slutt: Været her sydpå i Østfold har vært særdeles bra hittil i sommer, men badetemperaturen er kanskje noe frisk!

Fortsatt god sommer!

Geir


Bildet er tatt på Papper, Hvaler kommune i dag.

(Se også våre tidligere innlegg vedrørende norsk språk)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar