mandag 12. mars 2018

Naturfag og tekstbehandlingstips

Som du skjønner er det lett blanding idag

Først litt fra naturen


Jeg er en lovbryter!
Naturen er så uforutsigbar og rar. Men myndighetene som er ansvarlige for natur og dyrelivet i naturen er adskillig rarere og også svært lite forutsigbare!

Vi er så heldige at vi i lokalmiljøet har opptil flere rådyrfamilier  (bildet over). Til disse legger vi ut frukt og grønnsaker.  Noe de tydeligvis syntes smaker svært godt i en kald vinter med dyp snø som gjør det vanskelig å finne spiselig grønne vekster. Denne foringen er forbudt i følge vårt 
lokale Mattilsynet. Det er ikke lov å legge ut mat til rådyr, elg og andre ville dyr!
Ja da! Jeg skjønner at vi da gjør at dyra vil oppholde seg i boligstrøket. Men det gjør de uansett!
Altså fortsetter jeg foringen med god samvittighet frem til våren kommer!


Så en tur til fjells
I følge avisen Hallingdølen er det nå innført fiskeforbud på Hardangervidda for å unngå å forstyrre reinsdyra under reinjakta.  Mm... les dette sakte en gang til. Ok, jeg skulle skjønt det hvis det var jegerne man forstyrret, men neida! Fiskerne stresser reinsdyra! Jegerne derimot får dyra til å roe seg ned igjen de da?
Afrika-nytt
Tenk litt over denne:
1 elefant blir drept hvert 15 minutt på det afrikanske kontinent. Les den en gang til! Jeg forsøkte å regne litt på det fordi jeg ikke får regnestykket til å stemme, men joda det er riktig! Dessverre!



Til slutt litt fra språk (sprog?)-spalten

TEKSTBEHANDLING
Sjekk orddelingen din skikkelig hver gang du skriver en tekst på maskinen din ellers kan du få følgende resultat:
Sukker-biter, Blind-vei, Offs-hore, formues-katten, helset-røya.


Geir


geirh@getmail.no



Kilde: Hallingdølen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar