onsdag 7. mars 2018

Personvern


Det finnes mange skurker og forbrytere her i verden, det vet vi. Og det blir mer og mer tydelig at disse finnes rundt og blant oss til enhver tid. Og det blir det hele tiden vanskeligere for oss å beskytte oss mot kjeltringene.

Og det er mange måter de forsøker seg på. Min mailboks er er full av gledelige beskjeder om at jeg er trukket ut og spesielt utvalgt. Det er ikke måte på hva jeg har av fantastiske ting i vente. Bare jeg klikker og oppgir kontonummeret mitt så vil gode ting komme til meg. De siste månedene har jeg mottatt mengder av mail på et sprog jeg ikke forstår, nå er det for såvidt mange sprog jeg ikke forstår, men her forstår jeg ikke engang bokstavene. Det kan være et titalls mailer hver dag som ser like ut, men som er fra forskjellige avsendere. Denne formen for svindel er det lett å unngå. Hvis du sitter foran PC’en og det kommer et godt tilbud er det lett å gå i baret. IKKE KLIKK! Vi hører vi stadig om de som lar seg lure av dette. Og det er jo logisk, hvis ingen gikk i fella ville vel forsøkene ta slutt.


Det er stadig nye metoder som blir tatt i bruk for å lure oss. Internett er en fantastisk ting, men dessverre kan det misbrukes og oftere og oftere viser det seg at du ikke kan stole på noen. Ikke engang de du tror du kjenner. Vi må være på vakt hele tiden og det fører til at kynismen brer seg også blant oss uskyldige. Og det er ikke en god utvikling, sånn skal det ikke være her i verden. Det burde være rom for å være litt naiv og impulsiv innimellom uten å risikere å gå på en smell.

De gammeldagse tyvene med maske og stripete genser ser vi ikke så ofte lenger. I dag ser kjeltringene ut som hvem som helst av oss. Når de blir tatt ser vi at de prøver å skjule ansiktet med jakken sin på vei inn i politibilen, og at de gjerne vil være anonyme er jo forståelig. Det jeg derimot har liten forståelse for er hvorfor aviser og TV maskerer ansiktet på kjeltringene, dette er misforstått personvern. Hvis det er noen som er tatt for lommetyveri eller overgrep bør vi se hvem det er. Det er vi som skal beskyttes.

Jens


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar