tirsdag 23. april 2019

Hvorfor er alt grått?

Jeg mener ikke at livet eller mitt eget sinn og humør er grått, for all del. Jeg er vel den samme glade og positive personen jeg alltid har vært. Sprer glede hvor jeg enn ferdes(!).

Jeg tenker mer på det vi ser rundt oss, hus, biler og interiør. Tidligere var det sånn at hvis du så et grått hus inn mellom de røde, gule, hvite og brune, var det fint. Det er liksom ikke like fint å se et boligområde med bare grå hus. Og utenfor husene står det gjerne en grå bil. Det er ikke alle som er like kreative, selvsagt, men litt fantasi er det vel lov å bruke. Det finnes mange farger å velge blant.


Jeg har jo ikke vært inne i alle husene, selvsagt, men jeg er rimelig sikker på at det går mye i grått der også. I møbelbutikkene er det forskjellige toner av grått som gjelder. Jeg skjønner jo at møbelprodusentene er styrt av trender og mote, men det fremstår som ganske kjedelig synes jeg.
 
Og når det gjelder offentlig og kommersielle bygninger, så går det i grått der også. Mange nye bygninger og gangbroer har dukket opp langs trikken (det heter trikk i Bærum og T-bane i Oslo). Det er store strukturer som synes godt og som ikke er pene i utgangspunktet. Og de blir ikke bedre av å være grå. Og ikke med nyanser av grått som vi ser på gamle bygninger. Det kan jo være fint, men vi kan ikke vent 50 år på det.

Imidlertid har våren kommet og vi kan se fine farger overalt. Naturen er adskillig mer kreativ enn arkitekter og designere, heldigvis. La oss nyte mangfoldet.

Jens





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar