tirsdag 2. april 2019

Gretne Gamle Gubber og 1. april


Jeg traff en bekjent en dag som sa at bloggen var bra den, men av og til virker du litt sint! Er du det da sa han. Og mener du det du skriver eller bare tuller du...

Hm.. nei!
Jeg er da for svarte ikke sint! 

Men ved å bruke litt sterke begreper og ord kan det nok virke en smule røft. Likevel er det av og til nødvendig å bruke 'store bokstaver'. Dessuten er jeg glad i å bruke ironi. Altså skrive det motsatte av det jeg mener. Det kan da av og til være vanskelig å lese 'mellom linjene'.


Så derfor: Jeg er ikke medlem av GGG!
Gretne Gamle Gubber (Det ser litt mykere ut på engelsk..)


1. april
Så over til et tema som vel er en fetter av ironien. Nemlig 1.april-spøker.

Det er fali det!
For Dagsrevyen hadde ikke 1. aprilspøk under sendingen igår. De var tydeligvis redd for å bli tatt for å være useriøse. Eller kanskje er det for oss seere vanskelig å skille mellom de seriøse innslagene og spøken.
De hadde derimot en brukbar spøk  1. april 1967. Du kunne se farger på svart/hvit-skjermen. Men det var avhengig av at det var 320W spenning på tv'n. Flere så etter sigende farger på skjermen.
Kanskje på grunn av bistand av noe godt i glasset.


Til slutt idag (2. april) er det  Den Internasjonale Faktasjekkdagen. Det henger jo godt sammen med avsnittet over.

Jeg hadde også tenkt å 'gruffe' litt idag om språkbruken vår og bruken av 'nye' ord og uttrykk. Særlig bruken av SJUK/SYK. Men når selv Dagsrevyens reportere bruker ordet i alle sammenhenger er det vel ok da?

Og for dere som har opplevd de harde 60-åra; Dere vet jo at Facebook er gårsdagens kjedebrev?


Geir
geirh@getmail.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar