fredag 29. mars 2019

Prøv noe nytt

 
Kostholdet vårt er viktig, og hva vi bør spise får mer og mer fokus. Mange som påstås å ha greie på det, kommer med råd og formaninger om hva vi skal putte i oss og den siste tiden har det dukket opp mange nye produkter uten kjøtt i butikken.
Jeg spiser ikke så mye kjøtt, så jeg har vært litt nysgjerrig på disse nye varene. Jeg har ikke smakt alle, men jeg har prøvd noen av dem.

Det er ikke noen usmak på noe av det, men enkelte varianter kan være litt tørre. Hvis det skal fremstå som sunt og bra for deg skal det ikke bare være uten kjøtt, men også med mindre fett.


Det er mange produsenter som har hoppet på trenden med ferdiglaget vegetarmat, og det er bra. Det jeg synes er litt rart er at flere av dem velger å lage vegetarvarianter av de «nye norske» favorittene. Altså vegetarvarianter av bl.a. mexicansk, indisk, thai og pizza. Det er jo greit nok det, det er vel det vi spiser her i landet nå, jeg også forresten, og de skal jo selge produktene sine. Og det er sikkert ikke så lett å lage vegetarvarianter av norske klassikere som får i kål og skinkesteik. Det som ofte inngår i disse produktene er kikerter, gryn, og belgfrukter, sunne og bra produkter alt sammen. De fleste rettene er godt krydret og har mye smak.

Jeg tror mange av oss kan ha godt av å spise litt mindre kjøtt. Det er ikke nødvendig å bli vegetarianer, bare ta en kjøttfri dag eller to i uken. Det er ikke bare sunt, men også mer bærekraftig og bra for miljøet. Jeg prøver og det føles bra.

Jens



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar