onsdag 20. mars 2019

Hva skjer'a?

Jeg har alltid fulgt med på nyhetene, i aviser, på radio og TV. Det er viktig synes jeg, å vite hva som skjer rundt i verden. Og selvsagt også i Norge.

For en tid siden bestemte jeg meg for å kutte ut papiravisene og gå over til nettversjonene. Jeg vet ikke om det var lurt eller ikke, jeg har vel en følelse av at jeg non ganger er et offer for clickbait horene som sitter i rundt i redaksjonene med det formål å lure oss til å trykke på knappen. Da får de mer penger fra annonsørene.


Men det er mange kilder til nyheter og jeg er som regel innom de fleste i løpet av en dag. Jeg har oppdaget at begrepet nyheter er ganske tøyelig og defineres svært forskjellig fra redaksjon til redaksjon. Noen tar for seg store og små begivenheter fra verden og omtaler dette på en opplysende og interessant måte. Andre er mer opptatt av bindestrek-kjendisenes liv, eller mangel på sådant.

Men det er klart, vi må jo få lov til å velge hva vi vil lese om. Hvis du heller vil lese om hva Doris fra TV-serien Penetration Island måtte gjennomgå i barndommen enn hvordan verdenssituasjonen er, må du neste få lov til det.

Det er selvsagt mange dyktige journalister som gjør sitt beste for å formidle ekte nyheter. De gir oss oversikt over situasjonen i urolige områder i verden og de ferskeste hendingene. Jeg tror vel at mangelen på nyheter noen ganger kan være et problem. Det er liksom ikke nok som skjer til å gjøre nyhetene interessante 24-7.

De siste dagene har det dessverre vært nok grusomme hendinger til å holde redaksjonene travle store deler av døgnet. Heldigvis er det ikke slik hele tiden.

Jens



 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar