søndag 14. august 2016

Sommaren är kort, det mesta regnar bort


Med disse ordene, pluss noen til, sammen med en fengende melodi hadde den store svenske poeten og artisten Tomas Ledin stor suksess i 1982. Og at låten fortsatt har relevans har denne sommeren bevist. Vel, noen fine dager har det selvsagt vært. Om sommeren liker jeg å gå kledd litt luftigere enn ellers i året og det har jeg gjort også i sommer, men langt færre dager enn jeg ønsker. Jeg har ikke noe i mot Vestlandet, snarere tvert i mot, men at vi nå ser ut til å ha fått været deres her på Østlandet, liker jeg dårlig. Men vi er bare i første del av august så sommeren kan fortsatt redde seg inn. Og så kan vi jo håpe på «Indian Summer» med fine dager utover høsten.

 

I Vestlandskommunen Rauma har de fjellet Mannen. Når været blir litt dårlig og utsikten fra Raumabanen blir litt redusert, har de alltid dette fjellet og rasfaren å falle tilbake på. Det har blitt en skikkelig turistattraksjon og er til og med sponset av Norges Vassdrags- og Energidirektorat (NVE)! Når bilene fra NVE dukker opp kommer turistene også, helt genialt. Men selvsagt kan det hele fortone seg dramatisk for beboerne i området med evakuering etc.

 
 
 

Jeg hadde en eksotisk opplevelse i det vakre Värmland i sommer. Vi kom kjørende litt syd for Arvika, godt innenfor fartsgrensen selvsagt. Det var noe trafikk begge veier og plutselig kommer noe sprettende bortover veien fra en møtende lastebil. En kokosnøtt som treffer bilen! Trafikken gikk i ca. 60-70 km/t begge veier så det sier seg selv at sammenstøtet var ganske kraftig. Kokosnøtten traff kanalen på bilen og det ble en skikkelig bulk, men det kunne blitt mye mer dramatisk om den hadde truffet et annet sted på bilen. Hva er oddsen for å bli truffet av en kokosnøtt i Värmland?

 
OL pågår for fullt og det har vært mye å følge med på. Det som har gledet meg mest hittil er gullmedaljen til Fiji i rugby. Alle gullmedaljene til Michael Phelps viser jo bare at det er altfor mange øvelser i svømming. Norske roere har tatt to bronsemedaljer, godt gjort. Men nå er det nok Olaf Tufte etter min mening, jeg er ikke interessert i hva som skjer hverken inne i hodet hans eller på gården hans. Brasil arrangerer fine olympiske leker med flotte anlegg på tross av all negativ forhåndsomtale og det er fortsatt mye igjen å glede seg over. Kanskje til og med flere norske medaljer.

Jens


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar