søndag 28. august 2016

Tilbake til hverdagen

Sommeren er over, de fleste har begynt å jobbe igjen og funnet tilbake til de gamle hverdagsrutinene og barn og ungdom er tilbake på skolen. Sånn er det hvert år, etter sorgløse sommerdager møter vi virkeligheten. Det kan selvsagt fortone seg ganske brutalt for enkelte, men vi vet at det er på denne måten hvert år.
 
 
Hvorfor sliter vi etter ferien? De fleste av oss har hatt det moro og sorgløst hele sommeren, og nå er det på tide å betale prisen. Er det så ille egentlig? For barn er det en god læring, det er som kjent bra for karakteren å kjede seg litt. Vi voksne vet at det bare blir verre med årene.

Selv jobber jeg ikke så mye lenger, jeg skriver denne bloggen (som forøvrig kan være en jobb noen ganger) og ellers pusler jeg litt i sportsbransjen med ujevne mellomrom. Likevel prøver jeg å holde meg litt på tå hev ved å legge inn litt struktur i hverdagen. To morgener i uken besøker jeg et treningssenter, ja ikke bare besøker - jeg trener også, om enn ikke på olympisk nivå. Det er litt utenfor min «comfortsone», men det gir en god følelse når jeg går derfra.
 
 
Jeg har jobbet i mange år og i mange bedrifter og sammen med mange forskjellige mennesker. Noen jobber for å leve og andre lever for å jobbe og det velger de jo selv, men jeg tror at de som bare tenker på helger og ferier har et mye dårligere liv enn de som prøver å gjøre det beste ut av arbeidsdagen. Jada, det er fint med fridager, men du får mye mer ut av disse dagene når du vet du har gjort en god jobb. Skal du ha et godt liv må hverdagene være bra, det er de det er flest av.

Mandag er den dagen de fleste sliter med og her er noen mer eller mindre seriøse facts om nettopp mandag, som jeg fant på internett.

De fleste drikker mest kaffe på mandag.
Det er den dagen i uken hvor flest kommer for sent på jobben.
En studie viser at en gjennomsnittlig person ikke smiler før etter klokken 11.00 på mandager.
Mandag er den dagen de fleste begår selvmord.  
Det er den dagen det er flest hjerteanfall.
På den positive siden:
Mandag er dagen i uken med minst regn.
Mandag er den beste dagen å kjøpe ny bil.

Men tross alt: Den verste med mandag er å høre på alle
som klager over at det er mandag.

Jens


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar