lørdag 3. september 2016

Du store, lille verden!

Bare en liten lørdagsdigresjon.

Jeg har alltid forsøkt å være på vakt for å "arrestere" annonsører og reklamebyråer som overdriver og overselger sine egne og sine kunder produkter.
Også denne gangen etter et besøk hos "Enka", hagesenteret på Skøyen. Diverse hagesentre har annonsert med stor bilder og store bokstaver at årets høstkjøp til hageeiere må være Sommerfuglbusk. Her garanteres det at som navnet sier vil sommerfuglene strømmer til busken. Nærmest i flokk.
Særlig! Hah! Her ute i fjordarmen har vi ikke sett en sommerfugl på flere år.

Som den observante og kritiske forbruker man er, går man da til innkjøp av 1. stk Sommerfuglbusk (Buddleja D` "Royal Red") hos den ovenfor nevnte "Enka".  Sommerfugler er svært fargerike og gjør så vidt jeg vet ingen skade. De er særdeles dekorative og viser at ingen kan overgå naturens egen kreativitet med hensyn til fargeprakt.
Nuvel, planten eller busken ble umiddelbart etter innkjøp plassert på terrassebordet i hagen. Det er mulig jeg duppet av litt i ettermiddagssolen, men etter 5-6 minutter når jeg våknet var busken ferdig pyntet!
Jeg telte til sammen 12 - tolv vakre sommerfugler! Stikk den! Ja, det er helt sant!
Jeg var ikke helt sikker på om jeg fortsatt drømte, men løp selvfølgelig for å hente kamera eller mobil. Da jeg kom tilbake var selvfølgelig de fleste fløyet, men fikk da bilde av én.



 

Så er du glad i litt ekstra hagepynt som i tillegg gir de små skapningene føde, vil jeg anbefale innkjøp av en sommerfuglbusk eller tre. Passer også balkonger og små og store terrasser.

Fortsatt god helg!

Geir
geirh@getmail.no






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar