torsdag 8. september 2016

Da klokka klang så fort vi sprang!

Nei da, selvfølgelig gjorde vi ikke det (ikke alle)!

Vel, kanskje noen av småjentene og sønnen til overlærer'n i 1. klasse som allerede da skulle gjøre inntrykk på de andre lærerne (Strebere!). Og lille rødhårede jeg var egentlig livredd for å komme for sent, men på vei til skolen var det en byggeplass, og... akkurat; En kjempesvær, rød gravemaskin som
hver dag fanget min oppmerksomhet. Jada! Jeg kunne (stort sett) klokka! Men, herregud da! Jeg skulle jo bli insjenjør og sjef for alle gravemaskinene i Oslo.
Når jeg endelig klarte å subbe meg inn i klasserommet, spurte selvfølgelig frk Svendsen (tror hun het det..);
"Men Geir da, hvis du skal bli gravemaskinsjåfør må du først lære å skrive og regne!"
Alle lo selvfølgelig. Og dagen etter var det reprise..
Men, og det er viktig; Jeg var jo livredd for å få kjeft og mener jeg også sa unnskyld hver gang. Og du måtte jo ha "dobbeltsidig" meslinger for å være hjemme.
Dette var i "de harde 50 og 60-åra" og det var svært forskjellig fra dagens skolehverdag. Og jeg mener faktisk det er til det bedre at lærer og elev i dag har et mer likestilt og uformelt forhold.

Nu vel, jeg nevner dette fordi det i disse dager går en diskusjon i media hvor vår skoleminister Torbjørn Røe Isaksen (bildet) får pepper for å stramme inn på fraværsreglementet i skolen. Herregud da Torbjørn!
Du ber jo om trøbbel før diskusjonen har startet! Du må da ikke kritisere foreldrene til alle disse englebarna som tydeligvis alle er kronisk syke eller har andre viktigere gjøremål i skoletida! "Jeg har da ikke tid til å være på skolen hver da! Det må jo læreren skjønne" var det ei jente som sa. Det er selvfølgelig ikke her snakk om skulk! Å nei da! Og så var det en mor her som ble særdeles indignert fordi hun hadde bestilt dobbelt kjøretime til sin datter hver uke i hele september i skoletida. Og nå kommer Torbjørn og forlanger sykemelding! Hva gir dere meg?

Men helt alvorlig; disse våre unge håpefulle skal ut i arbeidslivet. Det er mulig det kommer brått på noen, men det er faktisk ikke frivilling fremmøte på jobben! Og det er faktisk også krav til fremmøte på skolen. Det er ikke et studium hvor du møter frem på forelesning når det passer!
Likevel har Torbjørn & co gitt elevene mulighet for 10% udokumentert fravær og egenmelding.
Problemet er vel at elevene føler seg overkjørt av en tydelig regel. Uff da! Hallo kjære unge, håpefulle; velkommen til den virkelige verden!

Er det foreldre der ute som nå føler seg indignert og tråkket på, så vær så god! Dere får herved god spalteplass og kan skrive fritt!

Geir
geirh@getmail.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar