torsdag 15. september 2016

Skogens gull


Nå er det sesong for kantareller. Ta med deg en kurv å gå ut og plukk! Så lett er det kanskje ikke, sopp kan være skummelt og du bør vite hva du gjør. Selv kan jeg ikke rose meg av å være noen ekspert så jeg støtter meg på andres kunnskap eller kjøper i butikken.
 
 
Men uansett, kantareller er godt og kan brukes på mange måter. Her er en oppskrift på suppe jeg laget nylig. Gjestene sa den var god!

Til fire personer trenger du:
Ca 500 gram kantareller
1 finhakket løk
1 båt finhakket hvitløk
2 kvister timian
1 dl hvitvin
5 dl kyllingkraft (bruk vann og fond eller buljongterning)
3 dl matfløte
saften av en 1/2 sitron
smør
salt
kvernet hvit pepper

Slik gjør du:
Legg kantarellene i tørr panne på svak varme og trekk ut vannet. Tilsett smør, og stek kantarellene et par minutter. Ha over i kjele. Stek løk og hvitløk i smør til løken er blank og ha over i kjelen til soppen. Tilsett hvitvin og la det koke inn litt. Tilsett hakket timian og kyllingkraften. La det småkoke i ca 20 minutter. Tilsett fløten og bruk stavmikser til suppen blir glatt, eller bruk blender. Smak til med salt, pepper og sitronsaft. La suppen stå litt og varm den opp når den skal serveres.

Du kan pynte hver tallerken med litt timian og noen dråper god olivenolje.






Jeg serverte suppen i vinklubben sammen med en chardonnay, Cotes du Jura, som passet bra.
En vin med frisk syre og tørr finish
som passet bra til den kraftige suppen.








Jeg synes du skal ta deg en tur i skogen å plukke noen kantareller nå, men pass på at det er kantareller og ikke noe giftig du får med deg hjem. Eller kjøp soppen, som meg.

Jens


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar