torsdag 24. januar 2019

Politisk satire

Er den politiske satiren død, og i så fall hvorfor? Det politiske miljøet i Norge gir nok stoff og muligheter til en hærskare av satirikere etter min oppfatning.
Det er mulig at tidene har forandret seg og det ikke er behov for politisk satire i dag, men jeg savner det. Skarpe kommentarer fremført i en humoristisk innpakning, men ikke uten brodd.

Satire er vittig spott som kritiserer eller kommenterer mennesker, samfunn, politikk eller andre ting som skjer i samfunnet på en humoristisk og poengtert måte. Ofte med hjelp av ironi og overdrivelser.
Politisk satire kan være underholdende utført på den rette måten. Bjørn Sands karakter «Stutum», som var aktiv fra 1972 til 1994, er et godt eksempel på dette. Stutum satte ting på spissen og og kunne være ganske drøy til tider, men ikke ondsinnet.


Tidligere kunne en skuespiller eller komiker komme frem på scenen, slenge med leppa og komme med spark til både til høyre og venstre. Dagens komikere prater bare om seg selv og sine problemer og evner ikke å bringe satire inn i sine opptredener. Å imitere politikere er ikke det samme som satire.
Jeg synes vel at politikken i dag skriker etter noen som på en morsom og intelligent måte rusker litt opp i det behagelige og priviligerte hverdagen politikerne har.


Hva som er årsaken til at denne formen for humor har liten eller ingen plass i Norge i dag vet jeg ikke. Men i USA er det en stor greie med populære komikere som blant andre Jon Stewart og Trevor Noah. Jeg tror ikke de har mer stoff å ta av der.


Har vi for mye respekt for politikerne våre kanskje, det er litt rart for det virker ikke som de har særlig respekt for oss velgere. Er vi for redd for at politikerne skal fremstå som sårede ofre?

Jeg skulle gjerne ta tak i dette selv, men jeg er jo ikke særlig morsom.

Jens




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar