fredag 11. januar 2019

Spis fisken din gutt!

Jeg har konvertert!


Neida! Slapp av. Ikke religiøst, men kulinarisk fra kjøtt til fisk. Jaha... er det en stor sak da spør du kanskje?
For meg er det det! Og dagens overskrift stammer fra de harde femti- og sekstiårene. Det var minst én fiskemiddag i uka. Og fisken da var ikke av den kvaliteten  som vi får idag. Bein var ingen mangelvare for å si det sånn. Dessuten var min mor livredd for bruk av salt (Visste hun allerede i -65 at salt ikke var så bra?). Dermed var også smaken av tran særdeles nærværende.


Jeg har tidligere både av familie og venner nærmest blitt omtalt som (nei, ikke Pølsa, det er Øystein Pettersen) men som stor (i ordets rette forstand) kjøtteter! Og med pølser som livrett ble kroppstørrelsen deretter...
Men nå, med fokus på lettere kosthold og flest mulig fiskemåltider i uka, blir både kropp og sinn lettere!

Det er to hovedårsaker til at jeg nå foretrekker fisk. Både stekt, kokt, røket, raket (men ikke rå!).
Forskjellen fra min oppvekst og våre dager er selvfølgelig kvaliteten på fisken vi kjøper og hvordan vi tilbereder den. 
Bare se for deg et lite stykke fersk torsk! Med alt godt tilbehør og et ørlite glass med rødt i til! (Bildet over).
Så slipp kua, oksen og grisen løs! 2019 blir det store året for villfisk! Håper også jeg klarer å få noen på kroken selv!


Derfor: De fleste butikk-kjeder har tilbud på små-pakker med hvit villfisk. Enkelt både å koke og steke! Selv far klarer det!

MEN:Jeg har ikke blitt fanatisk motstander av kjøtt og spiser det fortsatt, men synet av rødt, blodig kjøtt i disken byr meg imot. Og dessuten; blikket fra griser på betonggulv i trange båser, kuer og okser på bås samt at alle unger blir tatt fra sine mødre umiddelbart etter fødsel bør snarest forbys!


Dessuten har jeg en over middels stor fokus på dyrevelferd og støtter alle som jobber med dette på heltid. Blant annet Dyrevernalliansen. (Bildet over).
Det har tydeligvis skjedd en holdningsendring blant det norske folk. Primært i forhold til dyrevelferd og økologisk drift i jordbruket.


Men det smaker fortatt utrolig godt med en bod-pølse på vei hjem da! Pass bare på at kjøttet kommer fra gårder som driver økologisk!

Ha en fin helg!

Geir
geirh@getmail.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar