onsdag 30. januar 2019

Kjære ski-mødre og -fedre!

Idag kommer en sterk advarsel og et par gode tips om å ha store ambisjoner på dine barns vegne.

Bildet under viser noen barn på ski. Og det er selvsagt ikke så mye skummelt med det tror du? Å jo da! Du skjønner det at det har alltid vært en stor utfordring å klare og motivere barn til å gå på 'bortoverski'.De aller fleste vil iallfall selv bestemme hvor langt de skal gå og helst skal det bare være slake nedoverbakker. Samt servering av mat og drikke etter 150 meter.
Umiddelbart kommer det da en stor pedagogisk utfordring.



"Skileik" er tingen, tror noen...

Prøv og husk tilbake til din egen barndom; Ut på tur, aldri sur? Særlig! Da har du vært en av de ytterst få som har kunnet bestemme selv! Og så tror du at du lurer poden med at bare vi går over den neste toppen der da skal vi raste. Men så var vi ikke på toppen likevel! Det var faktisk tre små topper til gitt! Og når en åtteåring ser en bakketopp 100m lenger frem som kanskje har en høydeforskjell på 10 meter, blir det bråstopp, umiddelbar sutring og 'ta frem brusen og maten nå mamma! Jeg vil ikke gå lenger!'. Ganske enkelt fordi 2-3 småtopper virker som hele Jotunheimen for en lite pjokk! Og da går han umiddelbart i svart!
Og hva gjør du da da? Akkurat,  tar frem 'den store pedagogiske læreboka' som dine foreldre brukte på deg når dere var ute å ski. Husker du det? Akkurat, du har fortrengt det!



Jeg husker selv at jeg var en bortskjemt drittunge i 4-5 år alderen (bildet). Men på en eller annen merkelig måte fikk min far meg til å like skiturer (I motsetning til når mor skulle prøve å lokke meg til å gå 100 m til, for da ble det saft og vaffel).
Far var hele tiden på samme lag som meg hvis du skjønner. Han stoppet nesten for hver tiende meter (tror jeg, det virket sånn...) og pekte og forklarte om en rar furu, om skiløpere han kjente som hadde gått på trynet, at han hadde gamle, dårlige ski selv og så sa han plutselig at; Nei! Nå snur vi! Skiene mine er dårlige og jeg er sliten!
På en merkelig måte (høyere psykologi?) kom han meg i forkjøpet! Han klarte å argumentere og flytte fokus til det positive før sutreungen (meg) klarte å gå i svart! Og jeg merket det ikke engang, ble bare motivert til å gå videre!
Jeg kjenner ikke så mange aktive skiløpere, men de jeg tidligere har vært i kontakt med kan bekrefte at det som nå beskrives som 'Skileik' ikke nødvendigvis er oppskrift på å oppnå skiglede. 

Altså; dere som har barn som skal prøve planker under beina for første gang; 

Pakk inn skiene og stavene i en skippose og nå kommer det geniale; i skiposen legger du også et dataspill hvor hovedspørsmålet er hvor fort kan du gå 20m baklengs på ski i nedoverbakke!

Og hvis poden din virkelig gjerne vil gå på ski med klubbmerke på jakka, la hun gjerne gjøre det. Men finn en klubb som garanterer fluorforbud og hvor plassering og premiering blir tonet ned de første årene.



Til slutt i dag et gammelt visdomsord:

Når du står til halsen i dritt, er det lurt å ikke henge med hodet!



Geir
geirh@getmail.no








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar