søndag 19. januar 2020

Vinter og sne?


De er en fin vinter vi har. Jeg vet at mange er uenige med meg i dette, men jeg synes det er fint med grønne vintre. Jeg tenker ikke så mye på global oppvarming og isbjørner på små isflak. Og sant og si så tror jeg ikke så mye på det heller, jeg tror at dette går i sykluser, etter en periode med varme vintre vil det snu igjen. 


Jeg mener selvsagt ikke at vi skal være ukritiske til forurensing og utslipp av alle slag, det være seg i sjøen eller i lufta. Jeg er en svoren tilhenger av kildesortering og putter min søppel i de anbefalt sekker og beholdere. Men jeg føler at det er noe vi gjør for egen skyld, hvis vi forurenser mindre får vi et renere og triveligere miljø. Og det vil vi jo ha, så det gavner vel både oss og jorda. Når en svensk tenåring viser engasjement og vil redde miljøet er det vel og bra, men litt unødvendig. Og at hun blir tatt i mot som en profet av politikere verden rundt, sier vel mer om politikernes mange på kunnskap enn noe annet.

Men tilbake til vinteren. Jeg vet med sikkerhet at det er snø de fleste steder slik det pleier. På hytten min i Numedal er det godt over meteren som vanlig. Og hva skal vi egentlig med snø i tettbygde strøk? Det er koselig ved juletider men ellers er den bare i veien og skaper trafikale problemer, benbrudd og andre skader. De som savner den kan jo reise dit det er snø. Bygge snømenn og kjøre på ski, mulighetene er der.


Den eneste ulempen med snømangelen er problemer med avvikling av skirenn. Jeg liker å følge litt med på dette, særlig hopp og alpint. Det ser litt rart ut når skibakkene ligger som hvite og fine bånd i et grønt og brunt landskap. Men hvis det svinger som det pleier, er det masse snø neste år. Men da er det nok galt det også.

Jens




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar