lørdag 1. februar 2020

National Gorilla Suit Day


Det er mange nettsider med oversikt over morsomme, rare og relativt bisarre nasjonaldager rundt i verden. De flest fra USA, selvsagt. National Gorilla Suit Day er en av dem.

Tegneserieskaperen Don Martin, kjent fra blant annet Mad Magazine, publiserte i 1963 historien om «National Gorilla Suit Day.
Den handlet om en av hans karakterer, Fester Bestertester, som leser
i avisen om denne nasjonaldagen og påstår at det er en falsk helligdag funnet opp av de to konkurrerende fabrikantene av gorilladrakter. Det var nok en protest eller harselas over at handelsstanden finner på dager for å fremme salg av spesifikke varer. (Allerede i 1963.) Så får han besøk av alle mulige figurer utkledd i gorilladrakt som plager og mishandler ham. Bare tull og tøys selvsagt, men siden den gang har dagen blitt «feiret» av fans av Don Martin og Mad Magazine.

Gorilladagen er 31. januar og måten å feire den på er å kle seg ut i gorilladrakt. Disse får kjøpt i både butikker og på nettet. Det er mange slags arrangementer og selskaper rundt om i USA hvor folk med gorilladrakt har det morsomt.


Jeg har aldri feiret dagen, men jeg synes serien var morsom i 1963 og synes fortsatt at den er artig. Du kan se den her: https://www.youtube.com/watch?v=N2n5gAN3IlI

Jeg innrømmer at dette innlegget er litt nisjepreget, men jeg er, tross fremskreden alder ganske barnslig og serien bringer meg tilbake i tid. Jeg er vanligvis ingen stor tilhenger av nostalgi, men noen ganger er det hyggelig å la tankene vandre litt bakover.

Jeg skal prøve å være mer seriøs neste gang, kanskje.

Jens


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar