søndag 16. februar 2020

Sportslig helg (på TV)

Enkelte helger om vinteren er det mye sportslig som skjer rundt i verden, dette sendes på TV og det vil jeg ikke gå glipp av. Når all den friske idrettsungdommen trener og og forsaker et normalt liv gjennom mange år, må vi nesten følge med synes jeg. Og når det attpå til er litt ruskete vær ute er det perfekt. TV-sendingene veksler fra sted til sted rundt i verden og overalt er det sympatiske og kunnskapsrike reportere. For ikke å forglemme ekspertkommentatorene, som stort sett er tidligere utøvere med coole sportsbriller og ofte uforståelige dialekter.


Det er selvsagt en fordel når arrangementene foregår i vår del av verden, men det er ikke alltid sånn. Denne helgen har det vært VM på skøyter, enkeltdistanser. Dette har foregått i Salt Lake City, USA. Det betyr at det har blitt noen sene kvelder, men litt må vi jo ofre. Skøyter er ganske spennende med flere nye øvelser, fellesstart, lagsprint og lagtempo og fordelen er at det foregår innendørs så forholdene blir like for alle. Det har blitt satt flere verdensrekorder og det har ikke vært nederlandsk dominans som det pleier. Det har vært litt knurring fordi en av gullvinnerne er tidligere dopingtatt.

 Jeg liker også godt hopp, og særlig skiflyging. Det er ganske spektakulært å se pinglete utøvere fly godt over 200 meter. Det virker nesten litt naturstridig.


Skiskyting følger jeg ikke så nøye, jeg synes det er tullete idrett. Der har de en ekspertkommentator som forteller oss når noen bommer eller treffer, det er nyttig så vi ikke trenger å følge med så nøye. Jeg har fått med meg at det også der er en tidligere dopingtatt som har vunnet gull. Dette er ikke populært blant de som kommer på plassene bak. Da vet de hvordan det sikkert føles for mange langrennsjenter.

Langrenn er blitt en nisjeidrett. Hvor morsomt er det egentlig å følge med på en idrett hvor de samme vinner hele tiden? Nå resten av verden bare innse at langrenn er for nordmenn og finne på noe annet!

Dette var en oppsummering av min helg og mitt syn på vinteridrett. Noe spøkefullt ment og noe alvorlig.
Jeg gleder meg til sommeren.

Jens
 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar