søndag 9. august 2015

Sommerslager i NRK 2015: Norge rundt i en sprøkjen holk - 2017: Rudolf med kamera på hodet

NRK har i år gjentatt suksessen fra 2013 med å chartre et avdanket hurtigruteskip som seiler Norge fra nord til syd. Båten går innom alle byer og tettsteder og blir tatt imot av små og store innbyggere med faner, flagg og heiarop! I tillegg blir alt fra stryke- og seilbrett til små og store båter utstyrt med norske flagg, fylt med alle familiemedlemmer fra 8 til 80, og lager en kortesje som ingen (ikke engang den oppfinnsomme prosjektleder i NRK..) kunne forestille seg!
Dette er 17. mai, St. Hansaften og julaften på en gang!

Hvorfor har dette programmet blitt en suksess? Jeg må innrømme at jeg første gang jeg hørte om programmet, slaktet ideen og tenkte at dette ble en nasjonalromantisk suppe! Og at det var "Mysteriet".
Men litt motstridig (Mye på grunn av at øvrige familiemedlemmer mener undertegnede er blottet for "gode" verdier og sunne interesser) satt jeg meg foran skjermen mitt i juli 2014.
Skipet skulle da ta kursen mot Svolvær og blant annet gå innom Trollfjorden. Med min tilbakelente, nonsjalante holdning, dypt tilbakelent i godstolen, satt jeg klar til slakting og "Hva sa jeg!".

Men hva skjedde? Du har kanskje skjønt det? Ja da, jeg ble sittende i samfulle 7- sju- timer og se på en båt i sakte fart lang kysten! Det var glansfulle naturinntrykk i fullt monn! Og en nesten religiøs stemning som eneste familiemedlem i våken tilstand i hytta!

Hvorfor det gjorde slikt inntrykk? Det er sikkert modent for en større analyse av både meg og serien, men jeg tror det er en kombinasjon av at programmene var en stor kontrast til hverdagens tv-sendinger uansett kanal. Med stadig høyere tempo, dytte mest mulig info inn på kortest mulig tid og ofte avbrutt av reklame med høyere lydnivå for ikke å miste deg når du er ute og henter kaffe.
Dessuten sovnet jeg ikke fordi den norske geografien og værskiftene holdt meg våken.
Dette var sakte-tv av beste merke! Og velsignet fri for alle mulige avbrudd og "snakkeinnslag"!
Tusen takk NRK!

MEN:

Nå skal NRK i 2017 lage en ny "sakte-tv", nemlig en regnflokk minutt for minutt på Finnmarksvidda!
Med videokamera montert på hodet til flere reinsdyr! Hallo! Her går grensen! Dette mener jeg alle dyrevernorganisasjonene skal aksjonere mot! Det er ille nok at Direktoratet for Naturforvaltning spar opp, filmer og "tester " alt fra fjellrevunger, ryper til lemen. Selv om dette er tamreinflokk "gjetet" av samer, mener jeg nå at NRK har gått for langt!



Ja, jeg er særdeles skeptisk til denne sendingen også! Men nå på dyrenes vegne! Jeg håper Dyrevernalliansen eller andre relaterte organisasjoner tar affære! Samene i Finnmark bør også vurdere om dette er god reklame.
Men det blir vel suksess dette også...
Som dere ser av bildet er det et lite kamera festet på Rudolfs høyre horn.


Geir SH
geirh@getmail.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar