De
fleste av oss er daglig utsatt for mange former for reklame. I avisen, på
plakater langs veien, på TV og på våre telefoner og PC-er. Og i utgangspunktet
er det ikke noe galt i det. ”Reklame er en form for budskap for å gjøre et
produkt, varemerke eller en tjeneste kjent for potensielle kunder.” På denne
måten kan reklame i sin opprinnelige og egentlige form defineres. Og det høres
riktig ut, jeg er for tilbud og etterspørsel og i utgangspunktet frie markedskrefter.
Alle
har meninger om den reklamen vi utsettes for. For mye reklamepauser på TV
plager mange. Postkassen full av reklameaviser og brosjyrer er heller ikke
populært. Jeg bryr meg ikke om det. Hyppige reklamepauser på TV brukes til å
zappe og gå på do eller hente kaffe. Reklameaviser er nyttig informasjon om
tilbud i nærmiljøet og representerer dessuten arbeidsplasser.
Det er
innholdet i mye av reklamen jeg er kritisk til. Særlig alle tilbudene om
gambling som dukker opp. Mange av disse er også på TV, men de som kommer på
mail er ofte mer aggressive. Lovnader om bonuser og ekstra muligheter dukker
opp, bilder av lykkelige vinnere og hauger med penger lokker. Jeg forstår at ikke alle vinner, men
det er ikke sikkert alle gjør det. Det snakkes om spilleavhengighet og hvilke
problemer dette kan skape for noen. Kanskje vi burde beskyttes mot denne
reklamen, vi trenger den ikke.
Jeg
har i det siste også blitt tilbudt varer og gavekort og reiser svært billig. Hvem vil ikke ha en ny laptop
til kr 49,- eller en mobiltelefon til kr 5,-? Men det er mange betingelser
forbundet med dette og hvis du ikke leser disse nøye kan det fort bli dyrt.
Noen
reklamer er bare dumme. Mobiloperatørenes TV-reklamer er laget slik at det er
umulig å sammenligne abonnementer. En som selger tyggegummi for å slutte å
røyke påstår at det er noe av det vanskeligste som finnes. Hallo, skjerpings! Det
er ikke vanskelig å slutte å røyke, de prøver bare å skape et behov.
Noen
TV-reklamer er morsomme og noen er meningsløse, men jeg vil heller at
næringslivet betaler for programmene enn at jeg må betale selv. Reklamen gjør
det mulig for oss å se TV-programmer det koster mye å produsere. Og vi vil jo
gjerne se gode programmer.
Jens
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar