onsdag 16. september 2015

Reklamens vidunderlige verden

De fleste av oss er daglig utsatt for mange former for reklame. I avisen, på plakater langs veien, på TV og på våre telefoner og PC-er. Og i utgangspunktet er det ikke noe galt i det. ”Reklame er en form for budskap for å gjøre et produkt, varemerke eller en tjeneste kjent for potensielle kunder.” På denne måten kan reklame i sin opprinnelige og egentlige form defineres. Og det høres riktig ut, jeg er for tilbud og etterspørsel og i utgangspunktet frie markedskrefter.


Alle har meninger om den reklamen vi utsettes for. For mye reklamepauser på TV plager mange. Postkassen full av reklameaviser og brosjyrer er heller ikke populært. Jeg bryr meg ikke om det. Hyppige reklamepauser på TV brukes til å zappe og gå på do eller hente kaffe. Reklameaviser er nyttig informasjon om tilbud i nærmiljøet og representerer dessuten arbeidsplasser.


Det er innholdet i mye av reklamen jeg er kritisk til. Særlig alle tilbudene om gambling som dukker opp. Mange av disse er også på TV, men de som kommer på mail er ofte mer aggressive. Lovnader om bonuser og ekstra muligheter dukker opp, bilder av lykkelige vinnere og hauger med penger lokker. Jeg forstår at ikke alle vinner, men det er ikke sikkert alle gjør det. Det snakkes om spilleavhengighet og hvilke problemer dette kan skape for noen. Kanskje vi burde beskyttes mot denne reklamen, vi trenger den ikke.

Jeg har i det siste også blitt tilbudt varer og gavekort og reiser svært billig. Hvem vil ikke ha en ny laptop til kr 49,- eller en mobiltelefon til kr 5,-? Men det er mange betingelser forbundet med dette og hvis du ikke leser disse nøye kan det fort bli dyrt.

Noen reklamer er bare dumme. Mobiloperatørenes TV-reklamer er laget slik at det er umulig å sammenligne abonnementer. En som selger tyggegummi for å slutte å røyke påstår at det er noe av det vanskeligste som finnes. Hallo, skjerpings! Det er ikke vanskelig å slutte å røyke, de prøver bare å skape et behov.


Noen TV-reklamer er morsomme og noen er meningsløse, men jeg vil heller at næringslivet betaler for programmene enn at jeg må betale selv. Reklamen gjør det mulig for oss å se TV-programmer det koster mye å produsere. Og vi vil jo gjerne se gode programmer.


Jens 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar