søndag 13. september 2015

Valgets kval

Her ute i fjor-armen, nærmere bestemt i Nesodden kommune har vi vårt å stri med som i alle andre kommuner i landet.
I "world wide" perspektiv og Norges involvering i Europas flyktningkrise, blir selvfølgelig dette på mikronivå og bagatellmessig. Selv om den siste lokale "fighten" på torvet kan få utenforstående til å tro det gjaldt livet.
Jeg skal ikke bry våre aktverdige lesere av bloggen med mine egne subjektive og kanskje naive meninger. Men det interessante er at jeg denne gangen stemmer annerledes i kommunevalget enn til Stortingsvalg. Det skyldes selvfølgelig at jeg denne gangen etter nøye gjennomgang av partiprogrammene, har fått mange sterke opplevelser og står midt i et dilemma; skal jeg velge som i stortingsvalget eller virkelig gå dypt inn de lokale utfordringer og stemme "lokalt"?
Jeg følger magefølelsen og stemmer "lokalt". Det betyr at denne gangen får et annet parti min stemme.
Ok, jeg får innrømme det da! Og det blir kanskje litt sånn; "Drit i Norge, leve Nesodden!"





De to viktigste sakene her ute på odden er: Kommunesammenslåingen og Lokallegevakt flyttet til Ski kommune.
Jeg skal ikke gå i detalj, bare nevne et par argumenter som får meg å "protestvelge":

  • Ordførerkandidaten fra Høyre forslår kommunesammenslåing med Oslo, altså blir Nesodden da en bydel i Oslo! Høres forlokkende ut!
  • Vi har legevakt på Nesodden i dag som fungerer utmerket. Ved alvorligere tilfeller må vi til Ahus på Lørenskog. Og det er greit! Men nå har Høyre og Arbeiderpartiet sammen funnet ut at legevakta skal legges til Ski! Da sparer kommunen visstnok store beløp og vi får flinkere leger (!). Du verden! Og transporten for de som ikke har bil, blir taxi til 1000 spenn. Det er nok greit på budsjettet til en minstepensjonist!
Så derfor går denne gangen min stemme til SV som sier nei til kommunesammenslåing og ja til legevakt på Nesodden. En stor del av æren for dette skal tidligere ordfører Christian Hintze Holm (SV) ha. Han har gjort en kjempejobb for Nesodden kommune i 2 valgperioder uten å være utpreget "partipamp". Takk skal du ha!

Geir
geirh@getmail.no




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar