mandag 6. juni 2016

Så er vi igang igjen!

Jakt på den fredede kongeørna.



Bare et lite obs! innlegg i dag (grunnet sommerforkjølelse..), men jeg kommer sterkt tilbake om et par dager med litt mer "småvilt".

Det klør i laptop-fingrene når det nå (igjen..) kommer forslag om at det skal drives jakt på kongeørn i Norge."Noen" i fedrelandet har foreslått at den totalfredete ørnen skal kunne jaktes på. Det er jo tross alt så mange av dem nå og de gjør stor skade... Jaha? Da er vi i gang igjen! Som tidligere nevnt på disse sidene, skal kongeørnene ha tatt 40-50 sau bare i Finnmark siste året! Dette ifølge "pålitelige" kilder i Landbruksdepartementet. Herregud! De 2 ørnene der oppe må jo ha spist seg i hjel!

Det som er bra er at det nå omsider har kommet flere ørne-par med unger flere steder i landet. Men i Stortinget løper Senterpartiet (Marit Arnstad) opp til talestolen og roper: "Skyt ørnene nå! Før de gjør massakre på husdyra! Nå må det komme fellingstillatelse på ørn!

Jeg skal ikke dra denne evige krangel og diskusjon om rovdyr kontra sau, geiter, rein og andre frittgående husdyr nå.  Men jeg vil om noen dager forsøke å synliggjøre sammenhengen mellom rovdyr, husdyr og økologisk landbruk. Her er det en rød tråd (tror jeg..). Det høres sikkert tungt og seriøst ut (!), men med mitt utgangspunkt, vil det garantert bli en smule overordnet, satt på spissen og med et greit utgangspunkt for videre diskusjon.

PS! jeg har selv sett kongeørn i Oslofjorden og det er et kostelig og mektig syn som flere burde oppleve! DS.

Så følg med!

Geir
geirh@getmail.no

Bilde: wikipedia

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar