torsdag 30. juni 2016

Fotball-EM


 
Vi er midt oppe i et meget spennende europamesterskap i fotball. Kampene har vært tette og underholdende med en mange overraskelser. Så langt har mesterskapet bydd på både gleder og skuffelser. Mye har vært som før; Cristiano Ronaldo furter og italienske spillere glir inn i koma ved den minste berøring.

For eget vedkommende har følelsene svingt veldig. Vel, i den grad jeg har følelser når det kommer til andre lands prestasjoner på fotballbanen. I og med at Norge ikke er noen fotballnasjon og som kjent ikke er med i EM, ei heller Danmark var det naturlig å holde med Sverige. Jeg har stor sans for Zlatan og hans evne til å score mål i alle situasjoner, men han og Sveriges prestasjoner var skuffende i årets turnering.
 
Hvem skal man holde med? Etter å ha sett kampen Wales-Slovakia (2-1) fant jeg ut at Wales var laget for meg i år. Som mange av oss har jeg lett for å holde med en underdog og med et lag som består av en stor stjerne, Gareth Bale, og resten stort sett fra andre og tredje nivå i England passet Wales bra. De har spilt, om ikke verdens beste fotball, så har de vist en fantastisk innsats som jeg synes er viktigere enn teknisk småspill.
 
 
 
Og Island, selvsagt. Det kalles for sensasjon bare at de har kvalifisert seg og det de har oppnådd hittil i turneringen er stort. Og det er ikke slutt. Laget består av keeperen til Bodø/Glimt og ti relativt ukjente spillere, noen av dem har spilt i Norge. Der kan man snakke om innsats! Det er klart, de ligger mye i forsvar, men det er jo en del av fotballspillet og de har noen rå kontringer som få «bedre» lag kan følge med på. De siste minuttene mot England var ulidelig spennende!
Jeg er tilhenger av Engelsk fotball, men å se de store stjernene bli satt på plass var moro.


For meg virker det som Fotball-EM i år skapt mer interesse og engasjert flere enn på lenge. Og jeg tror årsaken kan være at små land som Wales og Island kommer med - og biter godt fra seg. Det er med 24 lag i år, mot 16 tidligere. Toppfotballsjef Nils Johan Semb og andre forståsegpåere går ut og sier at det scores for lite mål i EM og at vi må tilbake til 16 lag for å høyne kvaliteten. Semb har vært en bremsekloss for norsk fotball i mange år, og som toppfotballsjef burde han ønske flere lag i mesterskap velkommen. Det er den eneste muligheten Norge har for å delta.
 
I kveld spiller Polen-Portugal og jeg gleder meg!

Jens
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar