søndag 15. oktober 2017

Alder er bare et tall!



Min nå avdøde morfar sa at alder er bare et tall. Rent formelt er definisjonen av alder Tiden mellom en persons fødsel og død.
I geologien er alder et tidsavsnitt i jordens historie. Alderen varierer mellom 100.000 år og 20 millioner år. Så vet vi idet! Men tilbake til Homo sapiens, altså oss.

  • Du regner best når du er 50!
  • Du er mest fornøyd med livet når du er 69 (Og 23..)
  • Du har best ordforråd når du er 70
  • Du lærer best fransk når du er 7 (!)
  • Du har best hjernekapasitet når du er 18
  • Du er best beslutningsdyktig når du er 26

Uten å ha noe som helst medisinsk eller historisk hold i utsagnet, drister jeg meg til å påstå at på grunn av våre "livsstilsykdommer" som kreft og lignende, følgende;

Hvis du klarer å bli 70 år er sjansen til å bli 80 stor. De fleste kreft- og tilsvarende livstruende sykdommer kommer i de fleste tilfeller før fylte 70 år.

(Nå kommer garantert diverse medisinsk lærde og folk med grafer i 4-farger i hodet til å kaste seg bakover, rive seg i håret og vil bare grunnet overstående påstand sannsynligvis miste 10 år av sin fremtidige levealder.)

Nuvel.
Som nevnt i et tidligere blogginnlegg, mener jeg at jeg selv ble moden i en alder av 45 og først da skjønte 'meningen med livet'.

En annen 'milepæl' i livet hvis du er så heldig å passere 75 eller 80 er å få plass på et aldershjem. Det optimale er selvsagt å kunne klare seg selv i eget hjem, eventuelt med litt kommunal bistand.
Det kommer imidlertid dessverre stadig oftere skrekkhistorier i radio/tv, dags-og ukepresse historier om eldre som blir "glemt" eller får mangelfull oppfølging i aldershjem. Problemet er at nåværende generasjon som trenger bistand hjemme  eller på aldershjem ikke vil være til bry og derfor heller ikke klager! Altså er de avhengig av at pårørende kan 'tale deres sak'. Heldigvis vil neste generasjon (oss sekstiåttere) kreve vår rett eller møte med advokat til møtet med bestyreren.
Det er mulig det eksisterer noe som heter 'eldreombud',  men jeg har ikke hørt om det. Pårørende må ha en instans/person/etat hvor det er mulig å legge frem en klagesak og objektivt få belyst denne uten at det blir oppfattet som sutring.

Nå skal det ikke bli en vane å klore ned bare seriøse innlegg her på bloggen, men av og til føles det riktig. Mitt neste innlegg blir nok igjen basert på krampelatter og moro! Så følg med!

Siden jeg har vært innom et tema som også omfatter sykdom:
Vær så snill:
Ikke bruk ordet SINNSYKT bra om alt fra været, fine klær, mat og gud vet hva! Har dere hørt om ordet VELDIG? Selv mediefolk og andre som forhåpentligvis har et visst norsk ordforråd burde klare å formulere seg riktig!


Til slutt et lite sitat fra Ingrid Bergmann:
"Alder er som å bestige et fjell; Man blir nok litt andpusten, men får en mye bedre utsikt"

Det for være nok for idag! Joda, jeg er tross alt like blid!


Geir

geirh@getmail.no



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar