fredag 13. oktober 2017

Madrid

Jeg har vært på tur med Svensk-Norsk Vinunion til Madrid. Det var bra på alle måter, det er en fin by og mye fint å se på. Og en ekstra bonus var det at temperaturen var høyere enn en norsk gjennomsnittsommer med 25-30 grader og ikke en sky på himmelen. Da jeg gikk ut tidlig om morgenen trodde jeg det hadde regnet for gatene var våte, men det viste seg at de ble vasket i løpet av natten.


Madrid har 3,3 millioner innbyggere så det er en stor by etter norsk målestokk. Det er selvsagt vanskelig å bli godt kjent på noen få dager, men det er ikke vanskelig å trives der. Byen består av mange plasser og torg, i hvert fall den indre delen, og der er det selvsagt fortausrestauranter og et yrende folkeliv. Meget trivelig, mye tapas og vin.








Severdighetene er mange i Madrid, Palacio Real, som er det kongelige slott. Catedral de la Almudena, en imponerende romersk-katolsk katedral. Og selvsagt Museo del Prado, et kunstmuseum med blant annet en stor samling europeisk kunst fra 1300-tallet til tidlig 1800-tall. Byen har også en fin botanisk hage. Alle er fine steder å tilbringe noen timer.







Men byens store severdighet etter min mening er Estadio Santiago Bernabéu, Real Madrids hjemmearena. Real Madrid er en av verdens sterkeste idrettrelaterte merkevarer og har butikker med salg av drakter og souvenirer over hele byen. Så jeg tenkte et besøk ville være på sin plass og det viste seg å være to timer vel anvendt. De audiovisuelle effektene var meget imponerende, vi fikk til og med vært med på en simulert tur i bussen til stadion. Jeg har aldri vært særlig opptatt av spansk fotball, men dette kan ha endret seg nå.

Imponerende samling av pokaler, men hvorfor må alle være så stygge?











Trodde aldri jeg ville ville være interessert i å fotografere garderoben og dusjen til Real Madrid, men jeg synes jeg måtte når jeg hadde sjansen.


















Her er det pass til 85 454 tilskuere, regner med at trykket er bra når Bale eller Ronaldo får ballen. Kontrasten til Nadderud Stadion er stor.


Mine venner i Vinklubben synes nok det ble lite om vin og mat og i overkant mye om Real Madrid, men det er min blogg!

Jens


 

 
 
 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar