mandag 16. april 2018

Jon Michelet lærte meg å lese




Jon Michelet døde lørdag, 73 år gammel


Takk Jon!

Tusen takk for at du lærte meg å lese! Ikke som første dag på skolen, men med leselyst! Jeg må innrømme at da jeg hørte at du hadde forlatt oss, tenkte jeg  at; Uff! Nå får jeg ikke høre hvordan det gikk med Skogsmatrosen! Men du klarte selvfølgelig å sluttføre ditt store verk En sjøens helt!
Jeg glemte at romanverket var en roman. Jeg levde meg inn i handlingen for hver setning og lærte fantastisk mye både om krigen og menneskene i de tøffe årene.
Jeg som knapt nok har lest en pocketbok før, klarte ikke å legge fra meg boka før den var lest og begynte umiddelbart å lengte etter neste bind!

Jon var også en fantastisk formidler av 'bilder'. Jeg sendte en mail til han midt under lesning av det andre bindet av Skogsmatrosen og fortalte at jeg så 'bilder' hele tiden når jeg leste. Det syntes han var moro å høre. Formidlingen og synliggjøringen var svært viktig. Og hans far var visstnok kunstmaler.

Hvilken stor norsk forfatter eller kjent person svarer umiddelbart på en mail fra en ukjent leser? Joda! Selvfølgelig Jon M! Jeg skrev en annen gang at jeg ikke var en stor litteraturkjenner men at jeg etter hvert bind av Skogsmatrosen håpet at neste bind kom fort!
At jeg skulle få svar samme dagen på disse mailene og at det var lange, utfyllende og personlige mailer var svært overraskende og sier en god del om Jon. Jeg deler ikke hans politiske ståsted, men som menneske har han gjort et stor inntrykk!

Tusen takk for at du ga meg stor leselyst!
Og god reise videre på den virkelige store reisen over havet!


Geir

geirh@getmail.no




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar