onsdag 5. september 2018

Hvorfor er det sånn?





Det er for mange trøndere! Det er selvsagt ikke det, men noen ganger kan det virke slik. Jeg har inntrykk av at hver gang det fremstår en person i radio eller på TV som skal uttale seg, snakker vedkommende trønderdialekt. Er trøndere eksperter på alt? At de uttaler seg om jordbruk og sauehold er jo som forventet, men det stopper jo ikke der. Veldig ofte når Dagsrevyen mener vi trenger en ekspertuttalelse, finner de en trønder som kan levere. Er trøndere flinkere enn oss andre?


Siden jeg er inne på radio/TV er det en ting til jeg lurer litt på. Det er mange nye, unge mennesker som programledere og reportere og det er bra. Men hvorfor er alle sammen fra Østfold! Høyst sannsynlig fra Halden-området. Det høres i alle fall ut som det på de spesielle, tjukke L-ene. Er dette en slags u-hjelp til distriktsnorge? Det er neppe nødvendig, jeg tror de greier seg bra på egen hånd.

Og hvorfor er «alle» som uttaler seg på vegne av interesse-grupper eller er motstandere av det meste, damer med dårlig dialekt? Kan det være at de er mer engasjerte enn andre, eller liker de bare å bry seg?

En annen ting jeg har merket meg er at vi umulig kan ha nok skuespillere her i landet. Dette bygger jeg på at det i alle serier og skuespill brukes «komikere» til å besette de fleste rollene. Det er ofte svært lite vellykket etter min oppfatning. Kan det muligens være fordi manus er dårlig? Og de prøver å dekke over dette ved å bruke en populær komiker? En morsom komiker er ikke alltid en god skuespiller.



Dette fremstår selvsagt som
kverulering fra en fordomsfull surrebukk på snart 70, men det er ikke helt alvorlig ment. Jeg har i utgangspunktet ikke noe i mot folk fra noen del av landet eller i noen profesjoner. Men dette er ting jeg har lagt merke til og lurer på. Hvorfor er det sånn?

Jens







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar