søndag 2. september 2018

Winter is coming

Nei da, det er vel ikke riktig så ille ennå selv om vi nå skriver september. Men etter en fantastisk sommer, iallfall i sør-Norge, blir det jo klart en overgang når termometeret bikker under +20.

Vel, sommeren er iallfall over og jeg begynner litt forsiktig med to saker nyhetsmediene har vært opptatt av siste uka.

En fra kongeriket og en fra dyreriket

Først kongeriket
Vær snill og rekk opp hånda du eller dere som har mottatt en GRATIS gullmedalje fra Samlerhuset.
Jada! Jeg har etterhvert her i liver skjønt at ingen ting er gratis. Og jeg har i ren frustrasjon skrevet om dette tidligere her på bloggen. Men så lenge ingen myndigheter reagerer på aktiviteten, føler jeg for å reagere!


Jeg har mottatt 12 - tolv brev fra Samlerhuset med det samme innhold; Gratis gullbryllupsmedalje belagt med 24 karat gull (bildet).
Jada! Jeg har snakket med naboer og venner som har fått brevet, men INGEN har fått noen medalje!
Er det noen der ute som har mottatt "premien" så vær snill og meld fra.
Samlerhuset har sendt ut 100.000 brev. Eneste begrensing de nevner er at det kun er én medalje pr husstand.



Så over til dyreriket 

Nytt fra landbruket
På grunn av overfylte lager av sauekjøtt  har Nortura gitt klarsignal til salg av sauekjøtt til pelsdyrfarmer. (Neida! Jeg skal ikke skrive om pelsdya nå..)
Kiloprisen til pelsdyrfarmene er kr. 25,75 (26 mill. kr). Men, og her kommer det viktigste i dette avsnittet; Hvis det ikke hadde blitt pelsdyrfõr, hadde det kostet kr. 33.- pr kilo å destruere (brenne!).  Les den setningen én gang til!
Akkurat! Vi har for mange sau i Norge! Det har vi visst de siste 10 årene. Men hva gjør våre myndigheter med det? Det er jo tydeligvis billigere å gi det bort! Du behøver ikke være makroøkonom for  å skjønne at dette er svært dårlig rent nasjonal-økonomisk.

Nok for idag! Men følg oss videre utover høsten. Vi garanterer friske, rufsete, humoristiske og lærerrike innlegg!

Geir
geirh@getmail.no





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar