tirsdag 25. september 2018

Sonny Liston

Momarkedet ble tidligere arrangert på Momarken i Eidsberg kommune i Østfold. I 60 år ble markedet arrangert med tivoli og artister, til stor glede for både besøkende og TV-seere. Mange store artister har besøkt Momarkedet, Tina Turner, Bing Crosby, ABBA og Titten Tei blant mange andre.

En periode var det populært at også internasjonale idrettsutøvere besøkte Momarkedet og i 1963 var det Sonny Listons tur. Han var bokser og tungvekstmester 1962-64. Han kom, lot seg intervjue og avbilde med de som ønsket. Han hadde levd et tøft liv og hadde nok mye å fortelle.





Nå er det President Obamas tur. (USA presidenter beholder tittelen livet ut). Riktinok skal han ikke til Momarken, men likhetene er mange. Han kommer til Hellerudsletta for å prate for noen utvalgte som betaler mellom 5000 og 9000 kroner for å høre på. Og hvis de betaler 32.000 kroner vil de også bli avbildet med Obama.

Nå skal ikke jeg trekke noen paralleller mellom Liston og Obama, det er nok mer utbytterikt å høre på Obama i dag enn Liston i 1963. Men jeg synes likevel det er mye det samme.

Tiden forandrer seg heldigvis og jeg vil gjerne tro at verden er bedre nå enn på 60-tallet. På tross av at samfunnet er er mer gjennomsiktig i dag, virker det som om alle slipper unna med alt. Vi har en statsminister som synes selfies er morsomt og de som prater mest om miljøvern og utslipp er de som bruker fly og bil mest.

Og hva med næringslivstoppene, for det er visst de som har fått tilbud om å høre på Obama, synes de det er god bruk av penger å betale 32000 for et foto? For meg virker det som de har andre ting de burde ta tak i.

Vel, jeg har greid meg godt så langt uten bilde med Liston og jeg kommer helt sikkert til å greie meg bra uten å bli avbildet med Obama også.

Jens


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar