søndag 25. november 2018

Black Friday

Har du deltatt i Black Friday? Har du kastet deg inn i kampen om attraktive varer til etter sigende sterkt nedsatte priser? Da er du tøffere enn meg, for etter det jeg forstår er det en ganske anstrengende øvelse. Jeg passerte Sandvika Storsenter både fredag og lørdag og det var fullt kaos begge dager. Nå gjelder jo tilbudene hele uken og trekkes ut også til lørdag så da er det kanskje lettere å få tak i varene.


Som de fleste andre, liker jeg selvsagt å gjøre gode kjøp, men jeg har egentlig ikke behov for noe akkurat nå. Og jeg vet ikke om alt er så billig. Noen sier at prisene settes opp i forkant, for så å settes ned når salget starter. Sånn er det vel kanskje alltid. Vi mottar tilbuds-aviser hver uke med fantastiske tilbud, men hvor fantastiske de egentlig er, er det vanskelig for oss å kontrollere.

Black Friday eller svartfredag som det heter på norsk, er en årlig handledag som finner sted dagen etter Thanksgiving i USA. Fenomenet kom til Norge i 2010. Det markerer starten på julehandelen. Det er stor konkurranse i de fleste bransjer i dag og mange butikker sliter med å gå i pluss. Black Friday og julehandelen er med på redde lønnsomheten, så det er forstålig at butikkene er med på dette.


Black Friday faller sammen med åpningen av World Cup sesongen for vinteridretten. Jeg synes det er sammenlignbart. 15-kilometer langrenn eller Black Friday salg er en god prestasjon begge deler.

Etter å ha sett køene og stresset rundt kjøpesenterne, tror jeg at jeg satser på netthandel. Sitte hjemme med en kopp kaffe, eller noe annet etter ønske, og plukke ut både julepresanger og ting jeg har lyst på til meg selv. Det virker mer fristende og effektivt.

Jens


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar