tirsdag 20. november 2018

Så var det jul igjen da!

Julaften faller i år på 1. desember

Og på 2. desember, 3. desember og så videre... Jeg skal komme tilbake  til denne saken og gå dypere inn i den om et par linjer.

Men først:
Alle store og små  barn gleder seg til jul! Det viktigste er selvfølgelig "Det store budskapet". Det vi alle lærte om på skolen, og i tillegg fikk innprentet utallige ganger opp gjennom årene. Hvorfor vi feirer jul. Jeg regner med at alle våre lesere har noen erindringer. 
Men vi lever jo i et relativt fritt land og kan derfor selv velge graden av kommersiell  eller dypere religiøs feiring.

Jada, jeg er medlem av Statskirken, men (dessverre?) ikke særlig aktiv utøvende. Det får meg imidlertid til å reagere på den overkommersielle (amerikanske?) utgaven av julefeiringen som vi utøver nå.

Derfor tilbake til dagen overskrift.
Etter å ha saumfart 4 lokale kjøpesentere, har jeg erfart at jula er godt igang! Men det er jo ikke noe nytt! Men det nye og revolusjonerende iår er fokus på ADVENT (Eller kanskje vi heller skulle kalle det vorspiel?).



Det holder ikke med julegaver til alle på julaften. Neida! Nå skal store som små naturligvis ha "Adventskalender" (Ja! Jeg setter det bevisst  i anførselstegn). Og ikke bare en liten plastfigur til Kari på 5 år som vi var storfornøyd med for 10 år siden! Den skal selvfølgelig inneholde 24 gaver (Adventskalenderen til far, bildet over).



Eller hva med en snerten liten adventskalender fra Polet? Plass til 24 små lerker til far eller mor. 
Altså med statlig velsignelse!








Her har vi et elegant  parfymesett til mor eller søster. Og antallet? Selvfølgelig.  24 stk!

Du har skjønt det nå? 











Men vi må jo ikke glemme vovsen eller pus da!



Skjønner dere nå hva jeg prøvde å si innledningsvis?

JULAFTEN varer fra 1. desember til 24. desember! Altså gaver hver dag!




Ha en riktig trivelig advent, eller kanskje skal vi kalle det førjul?


MEN! Hva skal det ligge under treet nå da? Akkurat, ikke verken/eller men både/og!


Geir
geirh@getmail.no


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar