onsdag 28. november 2018

Skal det være en IoT idag frue?

Internet of Things


Ok, jeg skjønner at det kunne vært lurt at mine elektroniske 'ting' henger sammen i nett og at jeg kan styre alt via telefonen eller pc'n., men hva så?

Hva betyr det egentlig for deg og meg? Jeg kan sette igang espressomaskinen fra telefonen  og  åpne døra med TV-kontrollen hvis jeg vil. Og sette på varmen på hytta. Men det kunne jeg for 10 år siden også via telefonen.

(Når jeg skriver dette ser jeg for meg typen i reklamen som kommer fra tannlegen og med litt grøtete stemme ikke får låst opp den stemmestyrte døra! Altså fortsatt noen utfordringer).





Det som kan være bra er å få elektronisk hjelp til å være idiotsikker. Altså alt du må sjekke før du går ut av huset. At du får med det skal og slipper å snu etter en halvtime. Og lure på om du slo av kokeplata. 
Og at du kan sjekke alle dine elektroniske apparater og hjelpemidler når du er utenfor boligen. Og selvfølgelig via nettet 'world wide' kan kontrollere at alt fungerer. MEN! Jeg vil ikke ha et kjøleskap eller fryser hvor butikksjefen på KIWI ligger online og kan se at jeg nå trenger mer juice eller  kjøttkaker .
Eldreservice
En annen  bra sak er elektroniske tjenester som bidrar til at eldre personer (og kanskje også litt distré yngre personer...?) kan bli boende lenger hjemme. Kun med bistand med hjemmehjelp for eksempel annen hver dag. 
Altså at du får en en liten glup robot som om morgenen forteller at ute snør det og er kaldt. Altså kle deg deretter. I tillegg minner deg på å låse døra og få med deg det du har notert dagen før. Slike 'roboter' er jo allerede i drift.

MEN!
Disse elektroniske hjelpemidlene må ikke eliminere de menneskelige, manuelle tjenestene. Vi vil alle i løpet av livet ha behov for tjenester med 'varme hender'. Altså et medmenneske som samtidig kan være en samtalepartner. En maskin (uansett hvor bra stemme den har..) vil ALDRI erstatte en av kjøtt og blod. 

Og som jeg har skrevet før på denne bloggen; Når 68-er'ene kommer på aldershjem kommer også kravene! 70+ kommer garantert aldri da til å sitte rolig og vente på at formiddagskaffen kommer 1 time for sent! Og vi vil absolutt ikke ha: "Hvordan har vi det i dag da?"
Og rødvin til middag blir selvsagt obligatorisk! Ikke via en pappvin-automat, men servert at en av de eldre som helst ikke er så skjelven på hånda! 


Geir
geirh@getmail.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar