søndag 4. november 2018

Fiske-psykolog



Se torsken, se torsken!

En selvopplevd liten opplevelse fra mitt tidligere arbeidsliv. Sammen med fem andre sjeler i en ledergruppe ble vi sendt til et 3-dagers lederkurs i Stockholm. Som ellers i de 'harde' 90-åra ble det servert mye godt drikke til måltidene. Middagene varte ofte til ut i de små timer. 
På programmet dag 2  var det individuell oppfølging med psykolog. Tema: Livsfilosofi.Vår svenske utgave av denne arten skulle gå litt i dybden for å finne ut hva slags ledertype vi var.

Undertegnede har alltid vært en smule skeptisk til sjel-analyse. Nu vel, min time var kommet og etter litt begynnende analyse og ja/nei-spørsmål for 'å blir bedre kjent', kom spørsmålet fra frøken (fru?) psykolog til undertegnede: 

"Hvis du var et dyr, hva slags dyr hadde du vært og hvordan ville du oppført deg?"

Umiddelbart tenker jo jeg; Aha! Her kommer et lurespørsmål! Så hva svarer jeg da?

Jeg skannet fort gjennom løve, hund, katt, tiger, flodhest med flere. Men så tenkte jeg at jeg er jo så glad i å bade og svømme. Altså velger jeg FISK! Nærmere bestemt torsken.
Laksen kunne jo være førstevalget, men da ville nok psykologen tenke at jeg var en av livets glade gutter (glad laks..). Og det blir jo  feil. Dessuten kunne jeg jo havne opp i en oppdretts-diskusjon. Det skulle tatt seg ut! Så var jeg innom makrell. Men han er jo racer'n i flokken (altså fart og moro), også feil. Jeg skummet gjennom de fleste av arten og kom til slutt til at torsken er vel sånn passe midt på treet. 

Psykologen så litt fraværende ut til å begynne med og sa hun måtte få en halvtime til å tenke..
Så kom en tirade av svada fra den 'lærde' dama om at torsken som meg likte å bade og svømme fritt omkring. I tillegg (sa hun) at det kunne hende at jeg prøvde å 'svømme fra' problemene mine...

Jeg lurte jo fælt på om jeg hadde levert et dumt svar, men moralen er:

Snakk lett fra levra og vær ærlig!! Ikke prøv å komplisere  et svar! Tro på deg sjæl!.




PS! 
Psykologdamen hadde etter 'seansen' kontaktet min sjef og spurt henne om Geir var glad i vann!


Geir
geirh@getmail.no


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar