tirsdag 28. mai 2019

Butikk og laks

Død og fordervelse er fellesnevneren for disse to nå. 
Butikker legges ned i stort antall og laksen dør

Vi har jo alle sammen fått med oss den særdeles omfattende laksedøden i oppdrettsnæringen. Lakselusa (bildet) har tatt knekken på store mengder laks. Dødsalgen truer anlegg med fisk langs hele vår kyst.


Sannsynligvis er allerede fisk til en verdi av 800 mill kroner tapt. Det er 40% av den norske lakseproduksjonen.

Jeg skal ikke være etterpåklok og og si at 'hva sa jeg'! For et par år siden skrev jeg på denne bloggen om at lakseoppdrett burde legges på land i lukket anlegg. Da hadde lusa ikke kunne tatt laksen!
Jeg skyter ikke på alle de som har drevet og idag driver oppdrettsanlegg. Det er prisverdig å etablere ny næring langs kysten som ellers ikke har så gode kår. Og offentlige organer sto ikke i kø for å hjelpe!

Nå lurer du selvfølgelig (?) på hvorfor jeg blander sammen laksedød og butikkdød ?
Det høres kanskje flåsete ut i en sammenheng som er særdeles alvorlig for både lakse- og butikknæringen. 

Men på ethvert lite sted i vårt land både langs kysten og i innlandet blir det etterhvert stående tomme lokaler etter stengte butikker og kjøpesentere. I USA vil 76.000 butikker i kjøpesentere stenge frem til 2026! Det samme kommer til å skje her hjemme! Og lokalbutikken er jo borte for lengst! I Norge (Aust-Agder) har 18% av butikkene blitt borte på 8 år!


Altså blir det i Norge i de neste årene mye ledig plass i bygninger og anlegg. Her kan oppdrettsanleggene flytte inn med eller uten tak. Jada! Jeg vet dette høres ut som en spøk, men tenkt litt dypere på saken!  Store lokaler kanskje mest i kystnære strøk men også i innlandet, primært i kjøpesentere for her er det lettere å åpne tak og rive vegger og dermed få plass til store kum-anlegg.

Ideen er gratis!
(Du som mener dette er det rene vås, skal få høre fra meg om et par år...)

Geir
geirh@getmail.no









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar