onsdag 22. mai 2019

Mannen i gata

Hvem er mannen i gata? Det er vel egentlig en person som skal legemliggjøre et vanlig menneske. Utrykket brukes ofte av når noen prøver å forklare noe på en enkel måte eller underbygge en påstand. Og det har selvsagt ikke noe med kjønn å gjøre, det kunne like gjerne hete personen i gata.


Jeg vet ikke hvor relevant det er eller hvorvidt det er et kvalitetsstempel at noe er så enkelt at selv «mannen i gata» forstår det. Jeg har kjent mange som kommer inn under denne kategorien, så tro meg. Jeg har vel kanskje vært innom der jeg også.

Noen ganger virker det som det er mannen i gata som er målgruppen for det meste av det vi kommer i kontakt med om dagen. Mye av det politikerne serverer for tiden virker som det er designet for å gå hjem hos mannen i gata. Det gjelder faktisk alle partier og er vel det som før ble kalt populisme, en kommunikasjonsform som fremhever «folkets sunne fornuft».

Nettavisenes hovedoppslag dreier seg nesten bare om bindestrek-kjendiser (personer som har navnet på TV-programmet de har vært med på før sitt eget navn.) Vi vil ha ekte nyheter! Ikke sladder om hvem som gjør hva med hvem og hvorfor. Men igjen, det er vel kanskje det mannen i gata vil lese om.

Og TV-nyhetene er også infisert av det det samme, du vet jo ikke om det skal være nyheter eller underholdning. Og det er vel nok Vendela og Petter og prinsesser nå, er det ikke?

Dette er kanskje et grettent og surmaget innlegg fra en (litt) gammel, men relativt kvikk og rask mann. Jeg har selvsagt ikke noe i mot mannen i gata eller folkets røst, men jeg tror jeg noen ganger ønsker meg litt mer.

Jens




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar