søndag 15. mars 2020

Covid-19


Viruset er over oss og de fleste av oss tar selvsagt dette alvorlig, vi følger med på hva statsministeren og helsemyndighetene kommer med av forordninger og råd. Det skulle bare mangle.


Jeg tror kanskje ikke alle har samme syn på det. Det er ikke nødvendig å hamstre sier Erna, og da er det mange som mener at det er nettopp det de skal gjøre!

Jeg var en tur på et nærliggende senter onsdag i forrige uke. (Selvsagt uten tanke om hamstring av noe slag). Jeg møtte mange med fulle handlevogner i parkeringshuset uten at jeg tenkte så mye på det.

Vel inne på senteret møtte jeg en familie, et par i 40-årene med alle tegn på å være såkalt «vellykkede». De hadde hver sin fulle handlevogn og var på full fart gjennom korridoren på senteret. De hadde med seg en sønn på 10-11 år om vimset litt rundt. Faren kom med høylytte formaninger; Thomas, Thomas, kom her. Ikke ta på noe, ikke rør noe! Panikken var total.

Det er flere typer som hamstrer. Fredag i samme uke var jeg igjen på et senter og der møtte jeg en annen variant, et par iført joggebukser som hadde konsentrert innkjøpene mer om øl og tobakk. I tillegg var det også noen gamliser som kjøpte mest fyrstekake og dopapir, i store mengder.

Det har visstnok vært mange som har reist på hyttene sine i helgen, på tross av henstillingene fra myndighetene. I etterkant trenger mange av disse lokal hjelp til å komme seg hjem. Er det ingen grenser for hvor selvopptatte folk kan være?

Hold dere i ro, pass på dere selv og ta hensyn til og hjelp andre så langt det er forsvarlig. Og ikke minst, gjør som myndighetene anbefaler. Vi kommer oss gjennom dette!

Jens 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar